ایلان ماسک می‌خواهد برای مقابله با جریان وُوک، قدرتمندترین ابررایانه جهان را بسازد

آنتونی کاتبرتسون
براساس گزارش‌ها، ایلان ماسک در حال برنامه‌ریزی برای ساخت قوی‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان است تا از آن برای چت‌بات بحث‌برانگیز گراک استفاده کند.

«اینفورمیشن» گزارش داد، رییس تسلا و اکس (توییتر سابق) قصد دارد برای این کار ۱۰۰ هزار تراشه نیمه‌رسانای ان‌ویدیا (Nvidia) بخرد و برنامه‌هایی برای اجرای آن تا سال آینده دارد.

این برنامه‌ها در ماه جاری و در یک سخنرانی‌ برای سرمایه گذاران استارتاپ هوش مصنوعی اکس‌اِی‌آی او ارائه شد. براساس گزارش‌ها، آقای ماسک مدعی است که می‌خواهد یک «گیگا کارخانه محاسباتی» بسازد.

دستگاه پیشنهادی، با استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی (جی‌پی‌یو) برتر و پیشتاز اچ‌۱۰۰ ا‌‌ن‌ویدیا، دست‌کم از بزرگ‌ترین خوشه‌های [پردازنده] گرافیکی کنونی ۴ برابر بزرگ‌تر خواهد بود.

این گزارش طرح ابتکاری چند میلیارد دلاری، با دوره تامین مالی چند میلیارد دلاری برای اکس‌اِی‌آی همراه شده است که این استارتاپ روز یکشنبه اعلام کرد.

اکس‌ای‌آی در یک پست وبلاگی که جزئیات دوره تامین مالی ۶ میلیارد دلاری سری بی را توضیح می‌دهد، با اشاره به مدل گراک خود، گفت که تمرکز اصلی آن روی توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته است که «صادق، کارآمد و با حداکثر منفعت برای همه بشریت‌اند.»

این وبلاگ گفته است: «اکس‌ای‌آی طی ماه‌های آینده به این مسیر پرسرعت پیشرفت و به‌روزرسانی‌های فناوری و محصولات هیجان‌انگیز متعددی که به‌زودی معرفی می‌شوند ادامه خواهد داد.»

«بودجه‌های حاصل از این دوره تامین مالی برای عرضه نخستین محصولات اکس‌ای‌آی به بازار، ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته و شتاب‌ دادن به تحقیق و توسعه فناوری‌های آینده استفاده خواهند شد.»

اکس‌ای‌آی، در ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) گراک را به منزله جایگزین «ضد وُوک (woke)» برای چت‌بات محبوب هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی، ساخت اوپن‌ای‌آی و گوگل‌بارد راه‌اندازی کرد.

ماسک در رونمایی آن گفت که به کاربران اکس اجازه می‌دهد تا «پرسش‌های تندوتیزی را که بیشتر سیستم‌های هوش مصنوعی دیگر رد می‌کنند» بپرسند، برای مثال دستور‌العمل‌هایی برای مواد مخدر کلاس اِی مانند کوکائین.

در یک پست وبلاگی که راه‌اندازی آن را اعلام کرد، آمده بود: «گراک برای پاسخ دادن به پرسش‌هایی با کمی هوش و ذکاوت طراحی شده است و خصلت و تمایل جسورانه دارد. اگر از بذله‌گویی و شوخ‌طبعی متنفرید لطفا از آن استفاده نکنید.»

اکس‌ای‌آی در انتهای آخرین پست وبلاگش، که تامین بودجه‌های جدید را اعلام کرده بود، گفت: «ماموریت این شرکت، درک ماهیت واقعی جهان است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۱ می ۲۰۲۴