خطر اعدام شش زندانی از جمله یک کودک‌- مجرم در زندان شیراز

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه ۱۱ خرداد اعلام کرد شش زندانی، ازجمله یک کودک-مجرم به نام «عارف رسولی» برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان مرکزی شیراز (عادل آباد) منتقل شده‌‌‌‌‌‌اند.

این سازمان حقوق بشری از جامعه‌ جهانی و کشورهایی که با جمهوری‌اسلامی رابطه دیپلماتیک دارند خواسته است تا با استفاده از تمام کانال‌های ممکن برای توقف این اعدام‌ها و بخصوص اعدام عارف رسولی تلاش کنند.

عارف رسولی، هنگامی که کمتر از ۱۸ سال داشت، با اتهام انتسابی «قتل‌عمد» دستگیر و محاکمه شد. یک منبع آگاه درباره این کودک‌مجرم به سازمان حقوق بشر ایران گفته که عارف متولد ۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ است و در زمان وقوع جرم انتسابی ۱۷ ساله بوده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در همین زمینه تاکید کرد که واکنش جامعه جهانی ممکن است از اعدام عارف رسولی و سایر زندانیان جلوگیری کند. او همچنین گفت که اعدام کودک‌مجرمان نقض صریح قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌هایی‌ است که جمهوری اسلامی آن‌ها را امضا کرده و جامعه جهانی نباید اعدام کودک‌مجرمان را تحمل کند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، ۵ زندانی دیگر؛ دو تن با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» و سه تن دیگر با اتهام «قتل عمد»، که به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند، روز پنجشنبه دهم خرداد، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده‌اند و انتظار می‌رود حکم این ۶ زندانی طی روزهای آینده در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) به اجرا درآید.

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، یکی از زندانیان به نام مرتضی شیرمحمدی که از دو سال پیش به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شد، «درپی پخش کردن شیرینی و بستنی پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هلی‌کوپتر، ۸ روز پیش به سلول انفرادی منتقل شده است و به نظر می‌رسد پخش شیرینی عاملی برای جلو انداختن اجرای حکم اعدام وی بوده است.»

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون دست‌کم ۲۳۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارش سالانه ۲۰۲۳ از اجرای حکم اعدام در جهان نوشت که شمار افرادی که طی سال گذشته میلادی در ایران اعدام شدند از سال ۲۰۱۵ تاکنون در بالاترین سطح بوده است.

برگفته ای از سایت ایران وایر، ۱ جون ۲۰۲۴