واشنگتن‌ فری‌بیکن: روزنامه‌نگار فلسطینی که گروگان‌های اسرائیلی در خانه‌اش بودند با تهران مرتبط بود

پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» روز ۱۰ ژوئن (۲۲ خردادماه) گزارش داد، عبدالله جمال روزنامه‌نگاری که گروگان‌های اسرائیلی در خانه‌اش در غزه به اسارت نگه داشته می‌شدند، علاوه بر همکاری با شبکه «الجزیره» که توسط قطر تأمین مالی می‌شود از طریق همکاری با وبسایتی که سردبیرش از نویسندگان «کیهان اینترنشنال» بود با جمهوری اسلامی ارتباط داشته است.

این خبرنگار هنچنین به عنوان روزنامه‌نگار با یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شده در آمریکا به عنوان «فلسطین کرونیکل» نیز همکاری داشته است.

سردبیر وبسایت «فلسطین کرونیکل» فردی به اسم رمزی بارود است. بر اساس گزارش واشنگتن فری‌بیکن، عبدالله جمال حتا زمانی که گروگان‌های اسرائیلی در خانه وی اسیر بودند نیز برای «فلسطین کرونیکل» مطلب می‌نوشته است.

ارتش اسرائیل شنبه هشتم ژوئن (۱۹ خردادماه)، در یک عملیات پیچیده نظامی با عنوان «آرنون» در حمله به اردوگاه «النصیرات» واقع در مرکز غزه چهار گروگان اسرائیلی را آزاد کرد. ساعاتی پس از این عملیات وزارت خارجه اسرائیل به صورت رسمی اعلام کرد، «می‌توانیم تأیید کنیم که عبدالله جمال سه گروگان دیگر اسرائیلی، آلموگ مئیر جان، آندری کوزلوف و شلومی زیو را در خانه خود در نصیرات به اسارت گرفته بود» هرچند که شبکه الجزیره این ادعا را رد کرد.

درباره ماهیت اصلی فعالیت «فلسطین کرونیکل» و تأمین‌کنندگان آن بر اساس سوابق مالیاتی اطلاعات ویژه‌ای در دست نیست اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که رمزی بارود مؤسس و سردبیر آن قبلاً به عنوان سردبیر و دبیر اجرایی برای شبکه الجزیره کار می‌کرده است. فعالیت این شبکه در اسرائیل به دلیل حمایت از حماس غیرقانونی اعلام شده است.

در گزارش واشنگتن فری‌بیکن با اشاره به ارتباط عبدالله جمال با رمزی بارود آمده است که دست‌کم شش نویسنده دیگر با این رسانه و رسانه‌های مرتبط با حکومت ایران همکاری داشتند که در سال ۲۰۲۰ دولت ایالات متحده آنها را به عنوان بخشی از فعالیت‌های تاثیرگذاری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را هدایت می‌کرد، شناسایی و سپس دامنه‌های این وبسایت‌ها را مسدود کرد.

رمزی بارود که از حامیان عملیات تروریستی «هفت اکتبر» است، با «کیهان اینترنشنال» که یکی از نشریات زیرمجموعه مؤسسه «کیهان تهران» است همکاری داشته و به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۲ مقاله‌ای با عنوان «صهیونیست‌ها پیش‌بینی می‌کنند که به زودی نابود می‌شوند» در «کیهان اینترنشنال» منتشر کرده و مدعی شده بود رهبران اسرائیل با بزرگنمایی و دستکاری حقایق ترس القاء کرده و اردوگاه‌های سیاسی همراه خود را تحریک می‌کنند.

مدیرمسئول مؤسسه کیهان در ایران حسین شریعتمداری است که زیر نظر علی خامنه‌ای منصوب شده است. این مجموعه و نشریات آن توسط دفتر رهبر جمهوری اسلامی تأمین مالی می‌شوند.

اسناد همچنین نشان می‌دهد که سازمان آزادیبخش فلسطین نیز که فعالیت‌های تروریستی داشته در سال ۲۰۰۶ با «فلسطین کرونیکل» مصاحبه انجام داده است.

سوابق «فلسطین کرونیکل» نشان می‌دهد به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی در آمریکا ثبت شده است. این گروه مدعی شده که در سال زیر ۵۰ هزار دلار کمک دریافت می‌کند و بر اساس همین ادعا از پرداخت مالیات معاف شده است اما مستندات نشان می‌دهند که شرکت وبسایت مادر «People Media Project» در سال ۲۰۲۲ بیش از ۹۱ هزار دلار، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۹ هزار دلار و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۹۲ هزار دلار پول دریافت کرده است.

در این گزارش در چند مورد دیگر به بررسی سوابق رمزی بارود پرداخته شده است. به عنوان مثال وی در سال ۲۰۲۰ شعری را به افضال گورو که در سال ۲۰۰۱ با حمله تروریستی به مجلس هند ۹ نفر را به قتل رساند، تقدیم کرده است یا در موردی دیگر یکی از اعضای هیأت مشاوره وبسایت «فلسطین کرونیکل»، یعنی داود عبدالله، معاون پیشین مدیرکل شورای مسلمانان بریتانیا است که در سال ۲۰۰۹ اعلامیه‌ای عمومی در حمایت از عملیات نظامی حماس امضا کرده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴