دو آمریکایی به جرم توطئه برای فروش نفت ایران به زندان محکوم شدند

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که یکی از دادگاه‌های این کشور دو مرد اهل ایالات تگزاس را به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران و نقض تحریم‌های واشینگتن محاکمه و روز سه‌شنبه آنها را به ۴۵ ماه زندان محکوم کرد.

به گفته این وزارخانه، ژنیو وانگ، شهروند ۴۳ ساله چین، و دانیل ری لین ۴۲ ساله اهل مک‌کینی ایالت تگزاس، از ژوئیه ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ با یکدیگر تلاش کرده‌اند که ضمن دور زودن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران نفت ایران را بفروشند.

اطلاعیه وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید که این دو متهم از یک سو درباره کشور تولیدکننده اصلی این نفت مخفی‌کاری کرده‌اند و از سوی دیگر آن را به یک پالایشگاه در چین فروخته‌اند.

دانیل ری لین مدیر شرکت خصوصی «استک رویالتیس»، مستقر در تگزاس، است که شرکت واسطه سرمایه‌گذاری گروه‌های سهامی خاص و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز محسوب می‌شود.

پیش از این، هیات منصفه دادگاه ایالات متحده در ماه نوامبر گذشته، ژنیو وانگ و دانیل ری لین را گناهکار شناخته بود. همان زمان پل هتزنکر، وکیل دانیل ری لین گفته بود که این پرونده بر اساس مدعای مامور مخفی دولت ایالات متحده بوده که به دانیل ری لین پیبشنهاد داده بود که اگر در این نقشه مشارکت کند، «میلیون‌ها دلار سود خواهد برد».

وکیل دانیل ری لین این پرونده را «مثال ظالمانه حقه‌بازی حکومتی» خوانده است.

این دو به همراه سه نفر دیگر در سال ۲۰۲۰ در یکی از دادگاه‌های منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شرقی پنسیلوانیا متهم به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده بودند. مستندات دادگاه نشان می‌دهد که این دو همان موقع به جرم خود اعتراف کرده‌اند.

پس از تحریم‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، به‌طور یکجانبه بر صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۸ اعمال کرد، چین به تنها واردکننده عمده نفت ایران تبدیل شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴