پنج شهروند بهائی در کرمان به محرومیت اجتماعی و جزای نقدی محکوم شدند

یکتا فلاح، فواد شاکر ارکانی، بهنام پور احمری، شهرام فلاح و پریدخت شجاعی باغینی، شهروندان بهائی توسط دادگاه انقلاب کرمان به پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی این شهروندان بهائی، ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “در روزهای گذشته فواد شاکر ارکانی، بهنام پور احمری، شهرام فلاح و پریدخت شجاعی باغینی با تبرئه از اتهام تبلیغ علیه نظام، به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند که این حکم به مدت پنج سال تعلیق شده است. یکتا فلاح، نیز به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی جایگزین دو سال و یک ماه حبس و یک سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.”
پیشتر اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ چهاردهم بهمن ۱۴۰۲ و دومین جلسه آنها در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شده بود.

فواد شاکر ارکانی، شهرام فلاح، یکتا فلاح، بهنام پور احمری و پریدخت شجاعی باغینی در تیرماه سال گذشته در منزل شهرام فلاح بازداشت شدند. در زمان بازداشت، ماموران ضمن تفتیش منزل آقای فلاح و خودروهای مهمانان وی، برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه این شهروندان بهائی را ضبط کردند.

فواد شاکر ارکانی و بهنام پور احمری اواخر تیر و شهرام فلاح، یکتا فلاح و پریدخت شجاعی باغینی اوایل مرداد همان سال با قرار تامین آزاد شدند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴