تلاش‌های تازه آمریکا برای جلوگیری از جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان

نشریه اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی جمعه ۲۵ خرداد گزارش داد که دولت آمریکا برای جلوگیری از تبدیل درگیری اخیر بین اسرائیل و حزب الله لبنان به یک جنگ تمام عیار، آموس هوکشتاین، نماینده ویژه دولت جو بایدن، را روز دوشنبه به منطقه اعزام می‌کند.

در همین حال رسانه‌های لبنانی می‌گویند در ادامه تشدید درگیری‌های بین حزب‌الله و اسرائیل٬ جنگنده‌های اسرائیلی جمعه شهر کفرکلا در جنوب لبنان را هدف قرار دادند.

اکسیوس می‌گوید در بحبوحه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه، جنگ تمام عیار بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان به طور چشمگیری بحران منطقه‌ای را تشدید می‌کند و ایالات متحده را به طور گسترده‌تری درگیر بحران‌های این منطقه می‌کند.

مقامات آمریکایی به اکسیوس گفته‌اند، طی چند روز گذشته، جلوگیری از تبدیل شدن درگیری در مرز اسرائیل و لبنان به یک جنگ تمام عیار به اولویت فوری برای کاخ سفید تبدیل شده و بعد از برقراری آتش بس در غزه، در رتبه دوم قرار گرفته است.

حزب‌الله که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و آمریکا آن را گروهی تروریستی می‌داند، از چهارشنبه صدها راکت، خمپاره و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد؛ حملاتی که منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال اسرائیل و همچنین بلندی‌های جولان شده است.

حزب‌الله بعد از کشته شدن ۴ تن از مقامات ارشد نظامی این گروه در گردهمایی آن‌ها در خانه یکی از فرماندهان در شهرک جویا در حمله هوایی سه‌شنبه شب اسرائیل، حدود ۳۰۰ راکت در بردهای مختلف به اسرائیل شلیک کرده است. حزب‌الله پنج‌شنبه در ابعادی بی‌سابقه به ۹ مقر نظامی اسرائیل نیز حمله کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حزب‌الله از بامداد چهارشنبه ۱۶ فروند پهپاد انتحاری به آسمان اسرائیل فرستاد که ۱۱ فروند رهگیری شد و بقیه نیز خسارت وارد کرد.

اکسیوس می‌گوید آموس هوکشتاین روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دیدار و درباره راه های کاهش تنش بین اسرائیل و حزب الله گفتگو خواهد کرد.

یک منبع آگاه به آکسیوس گفت که آموس هوکشتاین احتمالا برای گفتگو با مقامات لبنانی به بیروت نیز سفر خواهد کرد.

تلاش‌های تازه آمریکا به دنبال رد پیشنهاد فرانسه برای کاهش تنش توسط وزیر دفاع اسرائیل صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهور فرانسه طرح تشکیل یک کمیسیون سه جانبه از اسرائیل، فرانسه و آمریکا برای کاهش تنش‌های مرزی میان اسرائیل و حزب‌الله را مطرح کرده است.

ژنرال یوآو گالانت روز جمعه گفت در حالی که اسرائیل در حال مبارزه در «عادلانه‌ترین نبرد» و دفاع از مردم خود است، فرانسه «سیاست‌های خصمانه‌ای علیه اسرائیل» در پیش گرفت.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پنج‌شنبه در حاشیه نشست سران هفت قدرت صنعتی در ایتالیا از «توافق» برای تشکیل یک کمیته سه جانبه آمریکایی، فرانسوی و اسرائیلی برای بررسی راه‌های کاهش تنش میان اسرائیل و گروه حزب‌الله خبر داده بود.

حزب‌الله لبنان از یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، برای حمایت از این متحد دیگر تهران، وارد کارزار نظامی علیه اسرائیل شد و پایان این عملیات را به توقف جنگ ارتش اسرائیل در غزه مشروط کرده است.

گروه حزب‌الله در این دوره حدود ۳۵۰ نیروی خود را از دست داده و بیش از ۹۰ شهروند غیرنظامی لبنان نیز در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل تا حال ۱۵ نظامی و ۱۱ غیرنظامی را کشته و خساراتی به شهرهای شمال این کشور وارد کرده و موجب تخلیه ده‌ها هزار تن از ساکنان شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴