هزینه جهانی برای سلاح‌ هسته‌ای ۱۳ درصد افزایش یافته است

گزارش کارزار بین‌المللی گروه فشار برای نابودی سلاح هسته‌ای Ican، حاکی از آن است که هزینه جهانی برای سلاح هسته‌ای با ۱۳ درصد افزایش در سال ۲۰۲۳ به ۹۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.

این رقم ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیش از هزینه‌های سال ۲۰۲۳ است.

براساس این گزارش، بخش عمده‌ای از هزینه‌های مربوط به سلاح هسته‌ای به بودجه دفاعی آمریکا بازمی‌گردد که به موازات جنگ اسرائیل و حماس و همچنین جنگ روسیه با اوکراین، افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید که همه ۹ کشور هسته‌ای جهان در سال ۲۰۲۳، بیشتر در زمینه سلاح هسته‌ای هزینه کردند. چین دومین کشور در جدول هزینه‌ها برای سلاح هسته‌ای است که بودجه آن ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. آمریکا نیز ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

روسیه با ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در مقام سوم است و پس از آن بریتانیا و فرانسه با به ترتیب هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار قرار دارند.

در این فهرست به هند، پاکستان و اسرائیل هم اشاره شده است که هرگز وجود تسلیحات هسته‌ای در خاک خود را نپذیرفته‌اند اما گزارش‌های غیررسمی حاکی از هسته‌ای بودن این کشورها است.

این درحالی است که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در جهان هم رو به افزایش است و تا ژانویه ۲۰۲۴، به ۹ هزار و ۵۸۵ کلاهک رسیده است. فقط در یک مورد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین از ۴۱۰ کلاهک در سال ۲۰۲۲ به ۵۰۰ کلاهک در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

از سال ۱۹۵۰ به این سو، آمریکا و روسیه بزرگترین کشورهای هسته‌ای جهان بوده‌اند و ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای را در اختیار دارند.

تعداد کلاهک‌های هسته‌ای روسیه چهار هزار و ۳۸۰ و تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا سه هزار و ۷۰۸ کلاهک برآورد می‌شود.

در این گزارش آمده است که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای بریتانیا (۲۲۵) و فرانسه (۲۹۰)، در سال ۲۰۲۳ ثابت مانده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴