ابتلای عزیز قاسم‌زاده به سرطان پروستات؛ این فعال صنفی معلمان ماه‌ها در زندان رشت از درمان محروم بود

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز دوشنبه با انتشار ویدیویی از عزیز قاسم‌زاده، معلم و فعال صنفی زندانی، از ابتلای او به سرطان پروستات خبر داد.

عزیز قاسم‌زاده در این ویدیو اعلام کرده است برای جلوگیری از گسترش توده سرطانی، باید پروستات او با عمل جراحی تخلیه شود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعتراض به بی‌توجهی مسئولان قضایی و اخلال در روند درمان زندانیان سیاسی، به‌ویژه معلمان زندانی، تصریح کرده است مسئولان قضایی استان گیلان بارها در روند درمان عزیز قاسم‌زاده اخلال ایجاد کرده و او را چند ماه به شکلی غیرقانونی در زندان لاکان رشت اضافه نگاه داشتند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ۱۶ فروردین خبر داده بود که با وجود پایان مدت محکومیت عزیز قاسم‌زاده او مجبور به بازگشت به زندان شده است.

عزیز قاسم‌زاده که ۲۵ سال سابقه تدریس دارد، هنگام سپری کردن حکم محکومیت یک سال حبس خود در زندان لاکان رشت، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به انفصال دائم از مشاغل دولتی هم محکوم شد.

شرکت در تجمعات صنفی معلمان، سردادن ترانه در تجمعات اعتراضی و مصاحبه با شبکه‌های خبری خارج از ایران، از اتهامات مطرح شده علیه این فعال صنفی معلمان عنوان شد و هیات صادرکننده حکم، او را به «تحریک جامعه فرهنگیان جهت نافرمانی مدنی» و «همصدایی با دشمنان قسم خورده ملت ایران» متهم کرد.

عزیز قاسم‌زاده سال ۱۴۰۰ در تجمعی در برابر اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان گفته بود: «اعمال مدیریت ناسالم در حوزه‌های مختلف، خاصه در آموزش و بهداشت و اقتصاد همراه با رانت و اختلاس شرایطی را رقم زد که آحاد جامعه ایران در گستره فقر و تورم سنگین کمر خم کنند.»

او در اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز با شرکت در کنفرانس آنلاین «گفتگو برای نجات ایران» گفت، نظام آموزشی در ایران به‌شدت طبقاتی شده، طوری که تحصیل برای خانواده‌های کم درآمد به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اول خرداد ماه با انتشار بیانیه‌ای در مورد مرگ ابراهیم رئیسی، از دوران ریاست جمهوری‌ او به عنوان «سیاه‌ترین لکه‌های آسمان وزارت آموزش و پرورش» یاد کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴