آمریکا سپاه پاسداران را «خطری برای کل جهان» خواند

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دولت بایدن با ارائه اطلاعات درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران به سایر کشورها، به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای تروریستی اعلام کردن این گروه کمک خواهد کرد.

میلر در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا با استقبال از اقدام اخیر کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه، «تروریسم و توطئه‌های مرگبار» این گروه را «خطری برای کل جهان» دانست و بر حمایت آمریکا از اقدام مشابه سایر کشورها تأکید کرد.

او اضافه کرد که ارائه اطلاعات به متحدان آمریکا در مورد حامیان تروریسم در جهان کاری است که ایالات متحده بطور معمول انجام می دهد.

وی همچنین نسبت به گزارش اخیر افزایش توان غنی‌سازی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و این اقدام را غیرضروری برای یک برنامه اتمی غیرنظامی خواند. میلر از جمهوری اسلامی خواست تا بدون تأخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

گزارش جدید روزنامه واشنگتن پست مبنی براینکه نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو و نطنز توان غنی‌سازی جمهوری اسلامی را سه برابر خواهد کرد مایه نگرانی دولت بایدن شده است.

در خصوص گزارش مربوط به توانایی «مدل‌سازی کامپیوتری» سلاح اتمی، میلر اظهار داشت که در حال حاضر به نظر نمی‌رسد جمهوری اسلامی قصد تولید بمب اتم قابل آزمایش را داشته باشد، اما این موضوع نیز تحت نظر خواهد بود.

او به بیانیه پایانی نشست گروه ۷ نیز اشاره کرد که از جمهوری اسلامی خواسته شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون تآمل همکاری کند و گفت آمریکا از نزدیک کارهای جمهوری اسلامی در سایت های اتمی را زیر نظر خواهد داشت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴