حمله دوباره حوثی‌های تحت حمایت حکومت ایران به یک کشتی در خلیج عدن

سازمان امنیت تجارت دریایی انگلیس از حمله حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به یک کشتی در شرق خلیج عدن خبر داد.

خبرگزاری فرانسه در خبری نوشت این آژانس اطلاعات بیشتری از کشتی مورد نظر منتشر نکرده و اعلام کرده است که این کشتی توانسته به سفر خود ادامه دهد و «خدمه آن سالم گزارش شده‌اند.»

این خبرگزاری همچنین تاکید کرده که حوثی‌های یمن تحت حمایت جمهوری اسلامی از نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی کشتی‌های عبوری در دریای سرخ و خلیج عدن را هدف حمله قرار داده‌ و دلیل این اقدام را «همبستگی با فلسطینی‌ها» در جریان جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه، اعلام کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها حملات شورشیان تحت حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌های عبوری، حملات تلافی‌جویانه نیروهای آمریکایی و بریتانیایی و تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از خطوط حیاتی کشتیرانی از طریق خلیج عدن و دریای سرخ را به دنبال داشته است.

در همین رابطه وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در واشنگتن، تحرکات حوثی‌ها در دریای سرخ را یکی از تهدیدها و چالش‌های اسرائیل اعلام کرد.

همچنین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده سی‌ام خرداد ماه از دفع خطر ۹ پهپاد حوثی‌های یمن توسط نیروهای ارتش آمریکا و متحدانش در ائتلاف بین‌المللی در روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد خبر داده بود.

سنتکام در بیانیه خود اعلام کرده بود که نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا با موفقیت ۸ سامانه هوایی بدون سرنشین حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی را در منطقه تحت کنترل آنها در یمن منهدم کردند.

در اقدامی دیگر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فرد و پنج نهاد را که در تسهیل خرید اسلحه برای شبه‌نظامیان حوثی یمن دست داشته‌اند، تحریم کرده است.

در پی این تحریم‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر «تحریم سه فرد و شش نهاد» و نیز تعیین «یک کشتی متعلق به یکی از این نهادها به عنوان دارایی مسدود شده»، حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری غیر مسلح را مانعی بر سر راه «ناوبری در یک آبراه حیاتی» دانست.

در بیانیه متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آمده بود: «ایالات متحده متعهد است ابزارهایی را که در اختیارمان قرار دارد برای جلوگیری از جریان اقلام نظامی به یمن، که حوثی‌ها را قادر می‌سازد این حملات تروریستی را اجرا کنند، به کار برد.»

گروه شبه نظامی انصارالله، که با عنوان حوثی‌ها نیز شناخته می‌شوند، مورد حمایت حکومت جمهوری اسلامی در ایران است.

حوثی‌ها از آبان سال گذشته تاکنون با ادعای همبستگی با فلسطینی‌های غزه، ده‌ها فقره حمله پهپادی و موشکی به کشتی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب، و خلیج عدن انجام داده‌اند. این حملات سبب تلفات غیرنظامیان شده و آسیب‌های شدیدی را به کشتی‌های تجاری و تجارت جهانی وارد کرده است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده که در ائتلاف با چند کشور دیگر، وظیفه برخورد با عملیات خرابکارانه حوثی‌ها را برعهده دارد تاکید کرد که «رفتار بدخواهانه و بی‌ملاحظه» حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، همچنان ثبات منطقه را تهدید می‌کند و جان دریانوردان در سراسر دریای سرخ و خلیج عدن را به خطر می‌اندازد.

تقابل ایالات متحده با گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه به ویژه حوثی‌های یمن در حالی ادامه دارد که ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد از انتصاب دریاسالار کیوان حکیم‌زاده به فرماندهی ناوگروه ضربت سنتکام خبر داد.

گفتنی است آمریکا پس از حملات متعدد حوثی‌ها به کشتی‌های مختلف، بهمن ۱۴۰۲ بار دیگر آنها را در فهرست «تروریست‌های جهانی» قرار دارد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۴