اوجی منکر «تخفیف‌های بالا» برای فروش نفت ایران شد

وزیر نفت ایران در واکنش به اظهارات برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، مدعی شد دولت سیزدهم «تخفیف‌های بالا» به مشتریان نفتی نمی‌دهد.

جواد اوجی وزیر نفت ایران روز شنبه ۲ تیرماه در ادامه ادعای خود گفت طی سه سال «به مراتب کمتر» از دولت‌های یازدهم و دوازدهم تخفیف در زمینه فروش نفت کشور اعمال شده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه صنعتی و تجاری نفت گزارش داده بود که ایران پارسال برای هر بشکه نفت صادراتی، ۱۳ دلار به پالایشگاه‌های چینی تخفیف داده است.

از طرفی آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، مانند «ورتکسا» و «تانکر ترکرز» نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته روزانه ۱.۳ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی به همراه بیش از ۲۲۰ هزار بشکه صادرات نفت کوره (مازوت) داشته است.

اوپک قیمت نفت صادراتی ایران بدون در نظر گرفتن تخفیف‌ها و هزینه دور زدن تحریم‌ها در سال گذشته را بالای ۸۳ دلار ارزیابی کرده بود. بدین ترتیب ایران می‌بایست از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره دست‌کم ۴۶ میلیارد دلار درآمد می‌داشت؛ اما آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد این رقم تنها ۳۶ میلیارد دلار بوده است.

بدین ترتیب، تقریبا ۲۲ درصد از درآمدهای نفتی ایران صرف هزینه دور زدن تحریم‌ها و تخفیف‌های نفتی شده است.

در جریان مبارزات انتخاباتی امسال، مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف به شکل مستقیم و غیرمستقیم به تحریم‌ها علیه ایران و تخفیف‌های زیاد و هدر رفتن پول ناشی از صادرات نفت ایران اشاره و از آن انتقاد کرده‌اند.

در حالی که شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها می‌گویند بالای ۹۵ درصد نفت ایران راهی چین و بقیه به سوریه تحویل می‌شود، آقای اوجی مدعی شده است که ایران هم‌اکنون »۱۵ مشتری نفتی» دارد.

او توضیح نداد به غیر از چین و سوریه چه کشوری از ایران نفت می‌خرد و در ادامه ادعای خود گفته است: «جالب است بدانید که بسیاری از پالایشگاه‌های مشتریان نفت جمهوری اسلامی، برای اینکه بتوانند از نفت خام ایران استفاده کنند، هزینه‌های زیادی برای تغییر سیستم‌های فرآورش خود انجام داده‌اند«.

وزیر نفت ایران در ادامه ادعاهای خود گفته است تولید روزانه نفت خام کشور به ۳.۶ میلیون بشکه رسیده است؛ در حالی که آمارهای اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد این رقم زیر ۳.۳ میلیون بشکه در روز است.

آقای اوجی درباره رشد تولید گاز کشور نیز مدعی شد ایران از رقیب خود قطر در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی پیشی گرفته و روزانه ۷۱۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان تولید می‌کند.

اظهارات او در حالی است که آمارهای رسمی شرکت ملی گاز ایران که به دست رادیو فردا رسیده، نشان می‌دهد تحویل گاز تولیدی از میدان پارس جنوبی به پالایشگاه‌های گاز کشور روزانه ۶۱۰ میلیون متر مکعب است که بعد از پالایش و خالص‌سازی، روزانه تنها ۵۱۰ میلیون متر مکعب از گاز تولیدی پارس جنوبی به خطوط لوله سراسری تزریق می‌شود.

وزیر نفت ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است میانگین افزایش سالانه تولید گاز در ایران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها ۵.۲ درصد بوده است.

این اظهارات نیز با آمارهای شرکت ملی گاز و گزارش‌های بین‌المللی در تناقض است.

طبق آمارهای شرکت ملی گاز، رشد تولید گاز ایران در سه سال گذشته، سالانه بطور متوسط ۲ درصد بوده است.

آمارهای شرکت بریتانیایی بی‌پی نیز می‌گوید در حالی که رشد سالانه تولید گاز ایران در دهه گذشته بالای ۵ درصد بود، در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۸ درصد و در سال ۲۰۲۲ تنها ۱.۱ درصد و در سال گذشته حدود ۱.۶ درصد بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴