دموکرات‌ها از سناریوهای کنار رفتن جو بایدن به اندازه ماندن او هراس دارند

بعد از عملکرد ناامیدکننده جو بایدن در جریان نخستین مناظره انتخاباتی سال جاری در مقابل دونالد ترامپ، بسیاری از اعضای حزب دموکرات و طرفداران آن خواستار کناره‌گیری رئيس جمهور از کمپین انتخاباتی شدند.

اما به نظر می‌رسد این حزب به همان اندازه که نگران ادامه مسیر با بایدن است، نسبت به تبعات انتخاب جانشین به جای او نیز هراس دارد.

در طول روزهای اخیر سران حزب دموکرات رایزنی‌های گسترده‌ای را با حامیان مالی، نمایندگان و فرمانداران در سراسر کشور انجام داده اما هنوز انتخاب رویکرد منطقی برای آنها دشوار و پیچیده به نظر می‌رسد.

چندین مقام در حزب دموکرات خشمگین هستند که بایدن در طول این سال‌ها بیش از اندازه خود را به عنوان تنها کسی که می‌تواند ترامپ را شکست دهد، معرفی کرده است. این در حالی است که به باور بسیاری این انگاره اکنون برعکس شده و آنها احساس می‌کنند او شخصی است که کمترین شانس را برای پیروزی مقابل ترامپ دارد.

بیشتر بخوانیدآنها می‌گویند که حلقه نزدیک رئيس جمهوری که مبارازات انتخاباتی را اداره کرده و او را برای مناظره آماده کرده‌اند یا صادق نیستند و یا نمی‌توانند بایدن را به سمت یک مناظره خوب هدایت کنند. دستیاران بایدن همچنان تاکید دارند که او در صحنه باقی خواهد ماند و خبری از کناره‌گیری نیست.

در چنین فضایی حتی کسانی چون کامالا هریس، جی بی پرتزکر، گاوین نیوسام و دیگر افرادی که نام آنها به عنوان گزینه‌های جانشین مطرح شده جز حمایت از بایدن سخنی به میان نیاورده‌اند چرا که نگرانند در غیر این صورت به عنوان افراد خائن شناخته شوند.

حتی باراک اوباما هم در انتخاب کلمات خود کمال دقت را دارد و تلاش می‌کند به شکلی هوشمندانه سخن بگوید که هم همچنان خود را حامی بایدن نشان دهد و هم مشکلات و نگرانی‌ها را منعکس کند. پیشتر گزارش‌های فراوانی در خصوص نگرانی‌های او در خصوص گاف‌های بایدن منتشر شده بود. بایدن در دیدارهای خصوصی خود با معاون پیشینش به او تذکر داده بود که ادامه کمپین انتخاباتی با چنین روشی می‌تواند به شکست او منتهی شود.

وقتی صحبت از گزینه‌های جانشین می‌شود به صورت طبیعی بسیاری به سراغ کامالا هریس، معاون رئيس جمهوری می‌روند. اما عملکرد ناامیدکننده او در طول چهار سال گذشته به اندازه‌ای ضعیف بوده که بسیاری از مردم فراموش کرده‌اند معاون بایدن کیست. او به عنوان نخستین زن توانست به جایگاه معاون رئيس جمهوری آمریکا برسد اما در طول چهار سال اخیر کمترین رد و اثری از حضور او در دولت بایدن مشاهده شده است. از او حتی چند نطق تاثیرگذاری که بتوان برای اثرگذاری بر ذهن مخاطب استفاده کرد، وجود ندارد و گویی اساسا نقشی در کابینه بایدن نداشته است.

البته برخی از حامیان خانم هریس معتقدند که همین کمتر شناخته شدن او می‌تواند برای رای دهندگان آمریکایی جذابیت داشته باشد. چرا که هیچ ذهنیت و احساسات بدی نسبت به او در جامعه شکل نگرفته است. ضمن این که از نظر قانونی او به عنوان رئيس جمهوری بهتر از هر کسی دیگری می‌تواند کمپین انتخاباتی رئيس جمهوری کنونی را به دست بگیرد و مسیر را ادامه دهد.

با این حال تردیدها نسبت به توانایی‌های او بسیار بیشتر از این هاست و کمتر کسی فکر می‌کند که او خواهد توانست در مناظره در مقابل ترامپ عملکرد موفقی از خود بر جای بگذارد.

در عین حال حضور خانم هریس در طول چهار سال قبل در دولت باعث می‌شود او نتواند چندان خودش را از ناکامی‌های دولت بایدن دور نگه دارد. اما انتخاب گزینه دیگر هم یک قمار است که تردیدهای بسیاری در خصوص آن وجود دارد. فاصله زمانی کم مانده تا زمان انتخابات ریاست جمهوری باعث می‌شود تا گزینه جانشین زمان بسیار اندکی برای کمپین سازی و معرفی خود به رای دهنده آمریکایی داشته باشد. همچنین جذب حامیان مالی هم در این شرایط ساده و آسان نخواهد بود.

چرا که متقاعد کردن آنها برای حمایت از گزینه‌ای که حتی در درون حزب دموکرات هم اطمینان چندانی نسبت به آن وجود ندارد پیچیدگی‌های فراوانی خواهد داشت.

همچنین فعالان دموکرات نگرانند که انتخاب گزینه دیگری به جای بایدن چه پیامی در کل کشور ارسال خواهد کرد. آنها سعی می‌کنند که خود را به عنوان جایگزین مدل هرج و مرج و نزاعی که ترامپ نمایانگر آن است معرفی نمایند. اما چنین اقدامی در فاصله چند ماه مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین جنگ‌ها و نزاع‌هایی که می‌تواند در جریان کنوانسیون ملی حزب دموکرات شکل بگیرد این الگو را زیر سوال خواهد برد.

به نظر می‌رسد حالا همه به جز خود جو بایدن و همسرش جیل، به بحران پی برده‌ و تلاش می‌کنند که راه حلی برای آن پیدا کنند اما هنوز گزینه منطقی در دسترس نیست. اما آنچه عیان به نظر می‌رسد این است که با ادامه این روند محتمل‌ترین سناریو، بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید خواهد بود و این دقیقا چیزی است که دموکرات‌ها نمی‌خواهند شاهدش باشند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱ جولای ۲۰۲۴