منبع مطلع به صدای آمریکا: زرتشت احمدی راغب در پی تحریم «انتخابات نمایشی» به انفرادی منتقل شد

یک منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که مقامات حفاظت اطلاعات زندان قزل‌حصار روز دوشنبه زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی، را به دلیل تحریم «انتخابات نمایشی» به سلول انفرادی بردند و او اعلام کرده است که در اعتراض به این اقدام اعتصاب غذا می‌کند.

در پی انتشار پیام صوتی زرتشت احمدی راغب مبنی بر همراهی با اکثریت مردم ایران در تحریم «انتخابات نمایشی و فرمایشی» برای تعیین جانشین رئیسی، یک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی روز دوشنبه ۱۱ تیر به صدای آمریکا خبر داد که مقامات «حفاظت» زندان قزل‌حصار او را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه، مقامات این زندان در استان البرز، پس از انتشار پیام هفتم تیر آقای احمدی راغب، تلفن او را نیز قطع کرده و این زندانی سیاسی را از حق تماس با خانواده و نزدیکانش محروم کرده‌اند.

زرتشت احمدی راغب هفتم تیر در پیامی صوتی که صدای آمریکا به طور اختصاصی به آن دست یافته بود، با تأکید بر ضرورت «تحریم انتخابات نمایشی و فرمایشی»، گفته بود که «مردم ایران با همبستگی پس از کنار زدن جمهوری اسلامی، در انتخاباتی آزاد نمایندگان خود را برای مدیریت انتخاب می‌کنند.»

به گفته او، «این حق مردم است که حکومتی را که ظلم و ستم می‌کند برکنار کنند و در یک انتخابات آزاد، برگزیدگان خودشان را برای مدیریت» کشور «انتخاب کنند و با قانون اساسی جدید» ایران را که «سرزمین انسانیت است» دوباره بسازند.

به تأکید زرتشت احمدی راغب، «انتخابات آزاد، رسانه‌های شفاف و مردمی، بهره‌مندی از حق آزادی بیان و عقیده، حق اعتراض و انتقاد، برگزاری تحصن و تجمع» از ضرورت‌های یک سرزمین آزاد است که «با برکناری جمهوری اسلامی» مردم ایران به آن دست خواهند یافت.

دور نخست رأی‌گیری جمهوری اسلامی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی از میان نامزدهای مدنظر شورای نگهبان هشتم تیر برگزار شد و مقامات حکومتی ادعا کرده‌اند که نزدیک به ۴۰ درصد از واجدان شرایط در آن شرکت کرده‌اند؛ ادعایی که برخی ناظران آن را رد می‌کنند.

دور دوم این رویداد سیاسی که مخالفان آن را با عنوان‌هایی مثل «سیرک انتخابات» و «انتصابات نمایشی» توصیف می‌کنند، جمعه ۱۵ تیر برگزار خواهد شد.

در این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که تبلیغات این انتخابات حکومتی همچنان با بی‌توجهی شهروندان مواجه است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده تأکید کرده که «انتخابات حکومتی» در ایران «آزاد و عادلانه» نیست.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲ جولای ۲۰۲۴