مای ساتو، حقوقدان ژاپنی جایگزین جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مای ساتو (Mai Sato) حقوقدان و دانشمند علوم اجتماعی ژاپنی را به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، معرفی کرد.

پیش از او جاوید رحمان، از سال ۲۰۱۸ دو دوره سه ساله این سمت را برعهده داشت و در پایان ماه ژوئیه مأموریت او پایان می‌گیرد. مای ساتو دکترای حقوق از کینگز کالج لندن دارد و از فوریه ۲۰۱۹ استاد دانشگاه موناش استرالیا است. او همچنین به‌عنوان مدرس در سپتامبر ۲۰۱۵ برای مرکز جرم‌شناسی (دانشگاه آکسفورد) و مؤسسه تحقیقات سیاست جنایی (بیرکبک، دانشگاه لندن) کار کرد. مای ساتو کارشناس درجه یک حقوق کیفری است و در مجازات اعدام و قتل‌های فراقضایی تخصص دارد. او در ژاپن، مالزی، فیلیپین، هند، کنیا و زیمبابوه پروژه‌های نحقیقاتی در مورد مجازات اعدام را هدایت کرده است.

ساتو پس از تکمیل پروژه‌ای درباره اعدام با بودجه کمیسیون اروپا، سازمان غیردولتی «کرایم‌اینفو» (CrimeInfo) را تأسیس کرد و در حال حاضر با آن همکاری می‌کند. این نهاد لغو مجازات اعدام در ژاپن را ترویج می‌کند. او کتابی هم با عنوان «مجازات اعدام در ژاپن» نوشته است که در آن چارچوب مفهومی جدیدی را در درک مجازات اعدام بدون رویکرد معمول حقوق بشری ارائه می‌کند که می‌تواند به‌طور گسترده نه تنها در ژاپن بلکه در سایر کشورهایی که در آن‌ها مجازات اعدام همچنان وجود دارد نیز اعمال شود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۳ جولای ۲۰۲۴