منابع مصری می‌گویند مذاکرات آتش‌بس غزه متوقف شده است

دو منبع امنیتی مصر از توقف گفت‌وگوها بر سر آتش‌بس در غزه پس از سه روز مذاکره فشرده خبر دادند و اسرائیل را متهم کردند که قصد واقعی برای دستیابی به توافق با گروه افراطی حماس ندارد.

این دو منبع امنیتی به شرط عدم انتشار نام خود روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که رفتار مذاکره‌کنندگان اسرائیلی «اختلافات درونی» آنها را آشکار کرد.

به گفته این منابع، هیئت مذاکره‌کنندگان اسرائیلی چند مورد از مسائل مورد مذاکره را تایید کرده بوذ، اما دوباره خواستار تغییراتی در شروط آن شده یا اساسا شرایط جدیدی را تعیین کرده است که خطر شکست مذاکرات را به همراه دارد.

این منابع گفتند که مصر به عنوان یکی از طرف‌های میانجی در این مذاکرات،«حرف‌های ضد و نقیض طرف اسرائیلی، تاخیرشان در پاسخ‌ و ارائه شروط جدیدی را که برخلاف توافقات قبلی بوده است»، نشانه‌‌ای از این می‌داند که دولت اسرائیل این مذاکرات را صرفا با هدف تبلیغات و تاثیر بر افکار عمومی انجام می‌دهد.

دوحه طی روزهای اخیر محل مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و گروه افراطی حماس با هدف دستیابی به توافق بر آتش‌بس در غزه بوده است. مصر به همراه قطر و ایالات متحده نقش میانجی را در این مذاکرات بر عهده دارند.

جنگ در غزه هفته گذشته وارد دهمین ماه خود شد. روز یکشنبه ارتش اسرائیل عملیاتی در حومه خان‌یونس با هدف کشتن محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی گروه افراطی حماس، انجام داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چند ساعت پس از این عملیات در یک نشست خبری گفت «کاملا مطمئن نیست» که محمد ضیف در این حمله اسرائیل کشته شده باشد.

اما وزارت بهداشت غزه که زیرنظر حماس فعالیت می‌کند، می‌گوید در این حمله دست‌کم ۹۰ فلسطینی کشته شدند و حدود ۲۹۰ نفر نیز زخمی شدند. آمریکا و اتحادیۀ اروپا، حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ جولای ۲۰۲۴