بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران تحریم شد

رادیو فردا-دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه ۲۹ شهریور اعلام کرد که بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را به فهرست تحریم‌های این کشور افزوده است.

وی در گفت‌وگویی که با خبرنگاران در کاخ سفید داشت از تحریم‌ها علیه ایران به عنوان «سنگین‌ترین تحریم‌هایی که تاکنون علیه یک کشور وضع شده است»، نام برد.

پیرو این اظهارات وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاعیه‌ای منتشر کرد که می‌گوید بانک مرکزی ایران «میلیون‌ها دلار در اختیار سپاه پاسداران، شاخه خارجی آن، نیروی قدس، و حزب‌الله که گروهی تروریستی وابسته به ایران است قرار داده».

این بیانیه از صندوق توسعه ملی ایران نیز به عنوان یکی از منابع اصلی مالی سپاه پاسداران، نیروی قدس و وزارت دفاع این کشور نام برده است.

آمریکا همراه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران، شرکتی به نام توسعه تجارت اعتماد پارسه را نیز روز جمعه در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و آن را پوششی برای انتقال پول به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دانست.

آخرین اقدام آمریکا علیه ایران شش روز پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در بقیق و میدان نفتی خریص صورت می‌گیرد، رخدادی که تولید نفت عربستان را به میزان پنج میلیون بشکه در روز کاهش داد.