نشست خامنه‌ای و فرماندهان سپاه با رهبران گروه‌های نیابتی برای حمله به اسرائیل

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه یازده مرداد و ساعاتی پس از برگزاری مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه در تهران، به نقل از پنج منبع خبر داد که قرار است امروز مقامات ارشد جمهوری اسلامی با نمایندگانی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در لبنان، عراق و یمن مذاکره کنند.

بنا بر این گزارش، موضوع اصلی این نشست فوری در تهران، چگونگی «انتقام از اسرائیل» بابت ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس خواهد بود و علی خامنه‌ای هم در آن حضور خواهد داشت.

همزمان، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران نیز گفته است «اینکه ما و محور مقاومت چگونه خون‌خواهی شهید هنیه را انجام دهیم» درحال بررسی است و مدعی شد که «حتما باید اقدامات گوناگونی صورت بگیرد که صهیونیست‌ها پشیمان شوند» تا به نظر برسد که جمهوری اسلامی در تلاش است تا با کمک نیروهای شبه‌نظامی وابسته به خود به اسرائیل حمله کند.

یک منبع موثق به ایندیپندنت فارسی خبر داده است که حمله مرگ‌بار بامداد چهارشنبه به اسماعیل هنیه در تهران، از ساختمان مجاور اقامتگاه او انجام شده است. حمله‌ای که حتی شماری از چهره‌های نزدیک به دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی آن را موجب زیر سوال رفتن اعتبار و آبروی نظام ایران در منطقه دانستند و خواستار پاسخ فوری و برابر به تازه‌ترین حمله ارتش اسرائیل شدند.

در شرایطی که نیویورک‌تایمز هم شامگاه چهارشنبه به نقل از «سه منبع ایرانی» مدعی شده بود که علی خامنه‌ای به اعضای حاضر در نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران دستور داد تا «به‌طور ترکیبی از ایران و کشورهای دیگر» به اسرائیل حمله نظامی کنند، حالا رویترز به نقل منابع خود می‌گوید نمایندگان حماس و جهاد اسلامی، متحدان فلسطینی جمهوری اسلامی به همراه نمایندگان حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان و گروه های مقاومت شیعه در عراق، به نشست فوری تهران دعوت شده‌اند.

بر اساس این گزارس، یک مقام ارشد ایرانی با اطلاع مستقیم از برنامه این نشست تاکید کرد: «ایران و اعضای مقاومت پس از جلسه خود در تهران، ارزیابی کاملی را برای یافتن بهترین و موثرترین راه برای انتقام علیه رژیم صهیونیستی (اسرائیل) انجام خواهند داد.»

یکی دیگر از مقامات ایرانی هم به رویترز گفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و اعضای ارشد سپاه پاسداران در این نشست شرکت خواهند کرد.

رویترز همچنین به سخنان تازه محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اشاره کرد که پس از مراسم تشییع جنازه هنیه در تهران، قول داد تا پاسخ نظامی ایران برای اسرائیل «پشیمان‌کننده» باشد و سپس نوشت: «تهدید به انتقام از اسرائیل و تشدید نگرانی‌ها بابت تبدیل درگیری اسرائیل و حماس در غزه به جنگی همه‌جانبه در خاورمیانه، درحالی پدیدار شده است که اسرائیلی‌ها مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را برعهده نگرفته‌اند.»

با این حال تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، اواخر روز چهارشنبه در یک مراسم فارغ‌التحصیلی نظامی در اسرائیل، نسبت به تلاش‌های ایران و گروه‌های وابسته به آن برای حمله همه‌جانبه به اسرائیل، هشدار داد: «اسرائیل علیه هر کسی که قصد آسیب رساندن به شهروندانش را داشته باشد اقدام خواهد کرد و ما در دفاع نیز به شدت آماده هستیم. صدها سرباز پدافند هوایی به همراه پرسنل کنترل هوایی، با بهترین سیستم‌ها در سراسر کشور مستقر و آماده انجام ماموریت خود هستند.»

از سوی دیگر شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای تهدید کرده است که کشتن هنیه «ابعاد جدیدی به جنگ می‌دهد و عواقب بزرگی در پی خواهد داشت.»

مقامات ارشد جمهوری اسلامی صبح روز پنجشنبه و یک روز پس از ترور هنیه، در مراسم تشییع جنازه او حاضر شدند. حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه این مراسم و در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیمای ایران درباره جزییات پاسخ نظامی به عملیات تازه اسرائیل در خاک ایران، مدعی شد «تا امروز هیچ عمل رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نمانده است» تا بدین ترتیب او هم اخبار منتشرشده درباره حمله نظامی قریب‌الوقوع ایران و شبه‌نظامی‌ها به اسرائیل را تایید کند.

علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به خبرگزاری مهر گفت «همه جبهه‌های مقاومت انتقام خون هنیه را خواهند گرفت» و سپس اسماعیل کوثری، فرمانده ارشد سابق در سپاه پاسداران نیز در گفت‌گو با صداوسیما مدعی شد: «پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قوی‌تر از گذشته خواهد بود.»

محور مقاومت مورد حمایت ایران، شامل حماس هم می‌شود که با حمله به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر جنگ غزه را شعله‌ور کرد. همچنین ایران در تاریخ ۲۵ فروردین، تعدادی از موشک‌ها و پهپادهایش را به سمت اسرائیل پرتاب کرد تا انتقام حمله اسرائیل به محوطه سفارت جمهوری اسلامی در دمشق را بگیرد، اما تقریبا تمامی موشک‌ها و پهپادهای انتحاری ایران پیش از رسیدن به خاک اسرائیل رهگیری و سرنگون شدند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲ اگوست ۲۰۲۴