مالک تراکتور تاج را تهدید کرد: «علیه بیرانوند رای بدهی ناگفته‌ها را می‌گویم»

محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور تبریز، پنج شنبه ۲۵ مرداد تاج را تهدید کرد که اگر حکم انضباطی علیه علیرضا بیرانوند صادر شود علیه تاج افشاگری خواهد کرد.

روز گذشته تعدادی از رسانه‌های دولتی در ایران خبر دادند که براساس رای کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدارسیون فوتبال ایران، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش باشگاه تراکتور، به‌دلیل فسخ غیرقانونی قراردادش با باشگاه پرسپولیس تهران و پیوستن به تراکتور چهار ماه از حضور در مسابقات ورزشی محروم و محکوم به پرداخت ۲۰ میلیارد تومان جریمه به سرخ‌پوشان پایتخت شده است.

خبری که تاکنون فدراسیون فوتبال ایران آن را رسما اعلام نکرده است، اما واکنش مدیرعامل و سپس مالک باشگاه تبریزی به آن می‌تواند تایید صحت آن باشد.

از سوی دیگر، در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر تلاش مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، و امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، برای فشار به جمشید نورشرق، رییس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان، منتشر شده بود تا مانع از صدور حکم محرومیت علیه بیرانوند شوند. تاج و قلعه‌نویی در سالیان اخیر روابط دوستانه و اقتصادی قابل ملاحظه‌ای با مالک متمول تراکتور داشته‌اند و اکنون به نظر می‌رسد تهدیدهای زنوزی علیه تاج نیز مربوط به همین روابط پنهانی است.

محمدرضا زنوزی امروز گفت: «اگر این بحثی که رسانه‌ها شروع کرده‌اند درست باشد، پس یعنی حوزه مدیریتی آقای تاج و آقای نورشرق سوراخ است. این اصلا کار خوبی نیست آقای تاج. اگر چنین رایی وجود دارد، بیرون آمدنش قبل از ابلاغ درست نیست. در صورتی که رای بیرانوند همانی باشد که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، واقعا متاسف خواهم شد و یک‌سری ناگفته‌ها را از فوتبال کشور افشا می‌کنم.»

یکی از اعضای کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدراسیون فوتبال ایران، هفتم مرداد سال جاری در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که در هفته‌های اخیر مهدی تاج و امیر قلعه‌نویی تلاش کرده‌اند مانع صدور حکم سنگین انضباطی علیه علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور تبریز شوند. به گفته این منبع مطلع، رییس فدراسیون و سرمربی تیم ایران با این استدلال که محرومیت چندماهه علیرضا بیرانوند موجب افت کیفیت و از طرفی باعث کدورت خاطر مالک متمول تراکتور می‌شود، به جمشید نورشرق پیشنهاد کردند تا «حکمی مصلحتی و سبک» برای این پرونده صادر شود.

به گفته عضو کمیته تعیین وضعیت و کارمند فدراسیون فوتبال ایران، مدارک ارائه‌شده از سوی سرخ‌پوشان در دو شکایت جداگانه علیه بیرانوند و باشگاه تراکتور نشان می‌دهد که «براساس قوانین فدراسیون و همین‌طور قوانین فیفا حق با باشگاه پرسپولیس است و در شرایطی که بیرانوند با پرسپولیس قرارداد داشت به باشگاه تراکتور پیوست.»

محمدرضا زنوزی که در دو دهه اخیر با بهره بردن از ارتباطات گسترده‌اش با دستگاه‌های حکومتی و چهره‌های نظامی-امنیتی موفق شده است تملک بیش از ۲۰  گروه و کارخانه دولتی را در اختیار بگیرد و به ثروتی رویایی دست یابد، در سال‌های اخیر روابط نزدیکی با مهدی تاج داشته و به گزارش رسانه‌های ایران بارها کمک‌های مالی چشمگیری را به حساب فدراسیون فوتبال واریز کرده است.

از سوی دیگر، دعوای رسانه‌ای رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، با علیرضا بیرانوند هم وارد مرحله جدیدی شده است. درویش در مصاحبه‌ای جدید و در پاسخ به گفت‌وگوی آخر بیرانوند، ادعاهای این دروازه‌بان درباره قانونی‌بودن قراردادش با تراکتور را به‌کلی رد کرد. مدیرعامل سرخ‌پوشان پیش از این گفته بود در صورت قانونی اعلام شدن قرارداد بیرانوند با تبریزی‌ها از سمت مدیرعاملی استعفا خواهد کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ اگوست ۲۰۲۴