آمریکا ۱۸ ناو جنگی در خاورمیانه مستقر کرده است

ایالات متحده حدود ۱۸ ناو جنگی، از جمله دو ناو هواپیمابر را در خاورمیانه و اطراف آن مستقر کرده است تا جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌ آن را از حملات احتمالی که می‌تواند به جنگی همه‌جانبه با اسرائیل تبدیل شود، بازدارد.

به گزارش آکسیوس، به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۴ سالی پر از تنش و حادثه برای نیروی دریایی ارتش ایالات متحده باشد. برخی از این کشتی‌های جنگی فعال در دریای سرخ و خلیج عدن، ماه‌ها است که با شورشیان حوثی در یمن وابسته به جمهوری اسلامی ایران درگیرند و اکنون نیز نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش ایالات متحده با هدف نمایش قدرت، تجهیزات و نیروی نظامی بیشتری به منطقه اعزام کرده‌اند.

علاوه بر دو گروه ناو هواپیمابر که حالا در خاورمیانه فعالیت می‌کنند، یک اسکادران از جنگنده‌های اف‌ــ۲۲ نیروی هوایی ارتش آمریکا نیز به منطقه رسیده‌اند و یو‌اس‌اس‌جورجیا، زیردریایی مجهز به موشک هدایت‌شونده، نیز در نزدیکی منطقه مخفی شده است. آکسیوس یادآوری می‌کند افشای مکان یا مقصد یک زیردریایی مانند یو‌اس‌اس جورجیا که می‌تواند به کلاهک اتمی مجهز باشد، یک اتفاق نادر اما هدفمند و با برنامه است.

برایان کلارک، مدیر مرکز مفاهیم و فناوری دفاعی در موسسه هادسون، در گفت‌وگو با آکسیوس تاکید می‌کند که با توجه به این وضعیت، «به‌راحتی می‌توان گفت که بیش از ۵۰۰ موشک تاماهاوک آماده حمله به ایران و بیش از ۱۰۰ هواپیما نیز برای دفاع از متحدان آمریکا و پاسخگویی به حملات آنان در منطقه حضور دارد».

البته متمرکز شدن قدرت آتش ایالات متحده در خاورمیانه موجب شده است اولویت دیرینه و برنامه‌های ثابت وزارت دفاع این کشور برای چرخش به سمت اقیانوس هند و اقیانوس آرام به هم بخورد. کلارک دراین‌باره گفت: «این تجمیع ناوهای جنگی بر توانایی نیروی دریایی آمریکا برای حفظ حضور قوی یا بالا بردن ظرفیت واکنش‌ در اقیانوس آرام تاثیر می‌گذارد، زیرا بسیاری از این ناوها سال آینده باید در دوره‌های تعمیر و نوسازی قرار بگیرند.»

این در حالی است که سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، مدعی شده است که این وزارتخانه «می‌تواند هم‌زمان راه برود و آدامس بجود»؛ به عبارتی هم‌زمان چندین کار یا مسئولیت را به‌خوبی انجام دهد.

حزب‌الله لبنان روز یکشنبه هفته جاری حمله‌ای موشکی و پهپادی به اسرائیل انجام داد، اما اسرائیل مدعی شده که از طریق حملات پیشگیرانه، تا حدود زیادی آن را کمرنگ یا بی‌اثر کرده است.

این حمله‌ موجب شد ایالات متحده احتمال حملات بیشتر و انتقام‌جویانه ایران یا حوثی‌های یمن از اسرائیل بابت ترور اسماعیل هنیه و فرماندهان حزب‌الله لبنان را برای روزهای آینده پیش‌بینی‌ کند.

تلویزیون ام‌تی‌وی لبنان نیز به‌تازگی و به نقل از منابع آمریکایی، گزارش داد که وابسته‌های نظامی چند کشور عرب خاورمیانه، از جمله لبنان، روز چهارشنبه هفتم شهریور به وزارت دفاع آمریکا احضار شدند و در جلسه‌ای با حضور مقام‌های پنتاگون شرکت کردند. بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها در این جلسه به این وابستگان نظامی هشدار دادند که حمله انتقام‌جویانه جمهوری اسلامی به اسرائيل ظرف دو تا سه روز آینده انجام می‌شود.

ام‌تی‌وی لبنان به نقل از منابع آمریکایی افزود که حملات جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از وقوع جنگی گسترده‌تر در منطقه، محدود خواهد بود.

در همین حال عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه هفتم شهریور در تماس تلفنی با همتای ژاپنی خود اعلام کرد که ایران از افزایش تنش در منطقه ترسی ندارد، اما «بر خلاف اسرائیل» به دنبال گسترش درگیری‌ها نیست. عراقچی کشته شدن هنیه در تهران را عامل اصلی تشدید تنش‌ها دانست و وزیر خارجه ژاپن نیز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت خطرناک منطقه پس از این حادثه، خواستار خویشتن‌داری و آرامش طرفین شد.

هم‌زمان، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع امنیتی لبنانی گزارش داد که ارتش اسرائيل در حملات هوایی شبانه، به دو کامیون حامل موشک‌های حزب‌الله در ۱۰ کیلومتری پایگاه این گروه شبه‌نظامی در بعلبک واقع شرق لبنان حمله کرد. یک منبع امنیتی لبنانی گفت که یکی از این کامیون‌ها هدف قرار گرفته و صدای انفجاری زنجیره‌وار به گوش رسیده است.

وزارت بهداشت اسرائیل شامگاه سه‌شنبه از زخمی شدن یک نفر در این حملات خبر داده بود. یک منبع نزدیک به حزب‌الله نیز با تایید این حادثه گفت که مهمات درون این کامیون آتش گرفته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ اگوست ۲۰۲۴