نیویورک تایمز: جمهوری اسلامی «تهدید بزرگی» در زمینه پخش اطلاعات نادرست مرتبط با انتخابات آمریکا است

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات دولت آمریکا، مسئولان شرکت‌های دیجیتال و کارشناسان امور ایران گزارش داده است که آخرین تلاش‌های تبلیغاتی و کارزار انتشار اطلاعات نادرست جمهوری اسلامی «گستاخانه‌تر، متنوع‌تر و جاه‌طلبانه‌تر» شده است.

این روزنامه با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای نفوذ در کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و کامالا هریس، نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، می‌گوید آنها هدف گسترده‌تری را برای ایجاد اختلافات داخلی و بی‌اعتبار کردن نظام دموکراتیک آمریکا دنبال می‌کنند.

یکی از اعضای سپاه پاسداران و یک نفر دیگر که در بخش رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دولتی ایران کار می‌کند و هر دو با کارزار پخش اطلاعات نادرست جمهوری اسلامی آشنا هستند، به نیویورک تایمز گفته‌اند شبکه گسترده‌ عوامل نفوذی و هکرهای جمهوری اسلامی، شامل شرکت‌های پوششی تحت کنترل سپاه می‌شود.

این عضو سپاه می‌گوید حکومت ایران شبکه‌ای از افراد را با نام‌های فرضی به کار گرفته تا از رسانه‌های اجتماعی برای پیشبرد دیدگاه‌های جمهوری اسلامی بهره می‌برند. او افزوده است که جمهوری اسلامی همچنین پروژه‌هایی را به شرکت‌های فن‌آوری و استارت‌آپ‌ها در داخل ایران سفارش می‌دهند که برخی از آنها از اهداف واقعی این برنامه‌ها آگاه نیستند.

این دو نفر، که نیویورک تایمز هویت آنها را در گزارش فاش نکرده است، همچنین گفته‌اند که حکومت جمهوری اسلامی از اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایران، منابع عملیات اطلاعاتی خود را که پیشتر نیز قابل توجه بود افزایش داده است.

به گفته آنها، مأموران حکومتی دانشگاه‌های ایران را می‌گردند تا فارغ التحصیلان نخبه فن‌آوری را با حقوق‌های بالا، بودجه تحقیقاتی و فضای کار جذب کنند.

این دو مقام ایرانی گفته‌اند که جمهوری اسلامی زیاد نگران پیروز نهایی انتخابات آمریکا نیست و این باور را دارند که خصومت واشنگتن فراتر از هر یک از احزاب سیاسی ایالات متحده است. هدف بزرگ‌تر حکومت ایران برای نفوذ در کارزارهای اینترنتی، ایجاد ناآرامی، دوقطبی کردن فضا، و قرار گرفتن در رده روسیه و چین به عنوان یک قدرت ژئوپلیتیکی است.

چندی پیش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به جزئیات تازه‌ای از عملیات چند ساله هکرهای ایرانی که اعضای سابق دولت ترامپ و دولت بایدن را هدف قرار داده‌اند، پرداخته بود.

شرکت «پروف‌پوینت»، ارائه دهنده امنیت ایمیل می‌گوید گروه هکر ایرانی در سال ۱۴۰۰ نیز از همین روش علیه سخنگوی یک مقام آمریکایی استفاده کرد و این گروه یک بدافزار سفارشی هم دارد که می‌تواند برای حملاتی ظریف‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

جاشوآ میلر، از پژوهشگران «پروف‌پوینت»، می‌گوید این گروه ایرانی فعالانه سیاستمداران و اعضای ستادهای انتخاباتی را هدف قرار می‌دهد و چندین گروه‌ ایرانی با جا زدن خود به عنوان خبرنگار سعی در نزدیک شده به اهدافشان را دارند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پیشتر تاکید کرده است که دولت جو بایدن «به شدت هر دولت یا نهاد خارجی را که تلاش می‌کند در روند انتخابات ما مداخله کند یا به دنبال تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ما باشد، محکوم می‌کند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۵ سپتامبر ۲۰۲۴