بلینکن می‌گوید دیدگاه‌های میانجی‌گران ظرف چند روز آینده به طرفین جنگ غزه ارائه می‌شود

وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه ۹۰ درصد از اختلافات برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها حل شده است گفت در روزهای آینده دیدگاه‌های جدید از سوی کشورهای میانجی، شامل ایالات متحده، مصر و قطر، به دو طرف ارائه خواهد شد.

آنتونی بلینکن شامگاه پنجشنبه ۱۵ شهریور گفت: «بنا بر آنچه شاهد بوده‌ام، ۹۰ درصد توافق هست، اما چند موضوع حیاتی باقی مانده است».

او که در یک نشست خبری در پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، سخن می‌گفت موضوع کریدور فیلادلفی را یکی از «موضوعات حیاتی باقی‌مانده» خواند و از نحوه مبادله گروگان‌ها و زندانیان نیز به عنوان یکی دیگر از «شکاف‌ها» یاد کرد.

به گفته آقای بلینکن، انتظار می‌رود که دیدگاه‌های کشورهای میانجی «در روزهای پیش رو» به اسرائیل و گروه افراطی حماس ارائه شود و «اینکه چگونه می‌توانیم مسائل مهم باقی‌مانده را حل و فصل کنیم».

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

ساعاتی پیش از این اظهارات، نخست وزیر اسرائیل توافق بر سر ۹۰ درصد موارد را تکذیب کرده و گفته بود: «این طور نیست».

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه خبری فاکس در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: «این دقیقا نادرست است؛ یک داستان، یک روایت وجود دارد که یک توافق موجود است. چنین نیست».

طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها ابتدا از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ارائه شد و خرداد امسال به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

با این حال چند دور مذاکره از جمله در دوحه و قاهره تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است.

آخرین دور این مذاکرات حدود ده روز پیش در قاهره برگزار شد اما بنابر گزارش‌ها، خواسته اسرائیل بر حضور نظامی در کریدور فیلادلفی و رد آن از سوی گروه افراطی حماس به یکی از موانع اصلی بر سر راه دستیابی به توافق تبدیل شده است.

با این حال در پی کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی در نوار غزه، فشارها در اسرائیل برای دستیابی فوری به توافقی به منظور بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده به اوج رسید و واشینگتن نیز اعلام کرد «آخرین پیشنهادها» را ارائه می‌دهد.

آنتونی بلینکن در نشست خبری خود همچنین به موضوع ادامه تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی پرداخت.

او گفت باور دارد که بنیامین نتانیاهو اولویت خود را عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کشورهای عربی قرار داده است.

وزیر خارجه ایالات متحده دستیابی به این توافق تاریخی پیش از پایان کار دولت جو بایدن را رد نکرد، اما گفت که لازمه این توافق در وهله اول آتش‌بس در غزه و «مسیری معتبر برای [شناسایی] یک کشور فلسطینی» است.

عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و چند کشور عربی، موسوم به «پیمان ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ و با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، رخ داد و در ابتدا گمان می‌رفت که عربستان سعودی نیز کشور بعدی باشد.

با این حال بنابر گزارش‌ها، ریاض خواستار به رسمیت شناخته شدن راه‌حل دو کشوری از سوی اسرائیل و توقف عملیات نظامی در نوار غزه شده است.

جنگ کنونی غزه از زمان حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

اسرائیل در پاسخ به این یورش، عملیات نظامی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون حدود ۴۱ هزار کشته برجای گذاشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ سپتامبر ۲۰۲۴