رژیم ایران تا پایان سال دو میلیون افغانستانی را اخراج می‌کند

فرمانده مرزبانی ایران گفته از آغاز سال ۱۴۰۳، ۷۰۰ هزار افغانستانی از ایران اخراج شده‌اند. در بردسیر نیز مهاجران تنها مجازند از نانوایی‌های داخل اردوگاه‌ نان با نرخ یارانه‌ای بخرند

در امتداد سیاست‌های مهاجرستیزانه در ایران و افزایش خشونت بر افغانستانی‌ها، در بردسیر فروش نان در نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند به مهاجران ممنوع شده است. همزمان یک نماینده مجلس به نقل از فرمانده کل نیروی انتظامی گفت شمار بیشتری از مهاجران افغانستانی در نیمه دوم سال اخراج خواهند شد.

چند ساعت پس از حضور احمد رادان، فرمانده نیروی انتظامی در جلسه‌ای مشترک با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، سخنگوی این کمیسیون گفت او و دیگر مقام‌های انتظامی بر اخراج شمار بیشتری از مهاجران تاکید کردند.

به گفته ابراهیم رضایی، در این جلسه مشترک که علاوه بر رادان، فرمانده مرزبانی و معاون عملیات فراجا نیز حضور داشتند، فرمانده فراجا گفته است: «برنامه داریم که امسال دو میلیون اتباع غیرمجاز بیگانه از کشور اخراج شوند».

او «تاکید بر اصلاح قوانین در حوزه مرز» را از دیگر موارد مطرح شده از سوی رادان عنوان کرد.

تاکید رادان بر اخراج دو میلیون افغانستانی تا پایان سال در خبرهایی که بر اساس گزارش روابط عمومی فرماندهی انتظامی کرمان منتشر شد، حذف شده بود.

روابط عمومی فرماندهی انتظامی کرمان به نقل از رادان نوشت: «در زمینه بازگشت اتباع به میهن‌شان و برای جلوگیری از بازگشت این قشر، برنامه‌هایی را در حوزه انسداد مرزها در دست اجرا داریم.»

جلسه مشترک نیروی انتظامی و کمیسیون امنیت ملی صبح جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ در استانداری کرمان تشیل شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به نقل از احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت:

از ابتدای سال ۷۰۰ هزار اتباع بیگانه از کشور اخراج شدند.\nاو پیشتر گفته بود: ایران در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون افغانستانی را اخراج کرد. برخی از آنها به گفته رسانه‌های افغانستان و مهاجرانی که از ایران اخراج شدند، دارای کارت اقامت بودند و شماری نیز پس از اخراج، به دست طالبان بازداشت شدند.

آمار دقیقی از مهاجران افغانستانی در ایران در دسترس نیست. برخی رسانه‌ها، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و اجتماعی با هدف تحریک شهروندان علیه افغانستانی‌ها، مدعی حضور شش تا هشت میلیون افغانستانی در ایران هستند. احمد وحیدی، وزیر کشور پیشین جمهوری اسلامی اما این ادعا را رد کرده بود.

ایران هیچگاه حق پناهندگی و اقامت دائم را برای مهاجران افغانستانی به رسمیت نشناخته است و در دوره‌های مختلف، محدودیت‌ و خشونت‌های بیشتری را بر آنها تحمیل کرده است.

تازه‌ترین اقدام مهاجرستیزانه دستور «منع فروش نان» از دادستان بردسیر در استان کرمان به نانوایی‌های این شهر است.

جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ یک تصویر از اطلاعیه‌ای نصب شده بر در یک نانوایی که بر آن نوشته شده بود «به دستور دادستان محترم فروش نان به اتباع ممنوع می‌باشد. در صورت تخلف با آن واحد نانوایی طبق قانون برخورد خواهد شد»، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشانگر آغاز سریع «محرومیت اتباع از خدمات شهری و غیرشهری» بود.

چند روز پیش‌تر، احمدرضا فخاری، استاندار تهران گفته بود: «برای اینکه اتباع غیرمجاز زودتر ایران را ترک کنند، این افراد از خدمات شهری و غیرشهری محروم می‌شوند».

به فاصله کوتاهی پس از انتشار تصویر دستور دادستان مبنی بر منع فروش نان به مهاجران، رسانه‌های دولتی به نقل از دادستان بردسیر، این موضوع را تکذیب کردند. سخنان دادستان اما تایید این ممنوعیت بود. او گفت: دستور ممنوعیت «صرفا مربوط به نانوایی‌های عرضه نان یارانه‌ای در سطح شهر» است و «سه نانوایی داخل اردوگاه را شامل نمی‌شود».

عماد بنی‌اسدی با بیان اینکه «نان نانوایی‌های داخل اردوگاه‌ها تکافوی مصرف اتباع را می‌کند»، افزود: «نیازی به اینکه اتباع از نانوایی‌های سطح شهر استفاده کنند، نیست.»

دادستان همچنین ادعا کرد «در بیان دستور قضایی و چاپ این بنر کج سلیقگی صورت گرفته و متن کامل اطلاعیه آورده نشده بود»، دستور داد بنرهای نصب شده در دو نانوایی جمع‌ شوند.

شمار مهاجران ساکن در دو اردوگاه رفسنجان و بردسیر ۱۲ هزار نفر اعلام شده است.

دولت ایران مهاجران دارای کارت اقامت را به اسکان در اردوگاه‌هایی که مهمانشهر می‌نامند، مجبور می‌کند. در سال ۱۴۰۲ اقامت مهاجران در ۱۶ استان ایران ممنوع اعلام شد. مهاجران در سایر استان‌ها هم تنها اجازه اقامت در برخی مناطق و شهرها را دارند.

همزمان با افزایش تبلیغات رسانه‌ای و اظهارنظر مسئولان در باره مهاجران، خشونت کلامی و فیزیکی علیه آنها نیز افزایش یافته است. در استان‌های قزوین، تهران، یزد به سکونتگاه افغانستانی‌ها حمله شد. همچنین در یزد نیز گروهی علیه مهاجران راهپیمایی کردند.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد همزمان با اخراج حداقل دو میلیون مهاجر افغانستانی، مرز شرقی با پاکستان و افغانستان را با دیوارکشی مسدود کند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۴