ادعاها و تناقض‌گویی‌های پزشکیان در اولین نشست خبری: مگر هنوز گشت ارشاد برخورد می‌کند؟ اصلا موشک هایپرسونیک نداریم

مسعود پزشکیان در نخستین نشست رسانه‌ای خود در اظهاراتی متناقض با دیگر نهادهای حکومتی درباره موشکی که حوثی‌ها از یمن به اسرائیل شلیک کردند، مدعی شد که جمهوری اسلامی این نوع موشک هایپرسونیک را در اختیار ندارد. او همچنین خواهان پیوستن حکومت ایران به اف‌ای‌تی‌اف شد، و در مورد ادامه کار «گشت ارشاد» اظهار بی‌اطلاعی کرد.

رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی که روز دوشنبه ۲۶ شهریور با خبرنگاران داخلی و برخی خبرنگاران خارجی گفت‌وگو می‌کرد، با تأکید بر روابط گسترده با چین و روسیه، گفت که قرار است دیپلماسی خارجی را «بر مبنای عزت، حکمت، و مصلحت» پیش ببرد.

او همچنین در اظهاراتی متناقض با سیاست‌های جاری جمهوری اسلامی، ادعا کرد که «با آمریکا و هیچ کشوری دعوا نداریم.»

این در حالی است که مسعود پزشکیان بارها خود را مجری دستورات علی خامنه‌ای معرفی کرده و او نیز همواره بر دشمنی با آمریکا تاکید داشته است.

پزشکیان در پاسخ به شبکه خبری الجزیره درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در شلیک موشک هایپرسونیک که روز یک‌شنبه از سوی حوثی‌های یمن به اسرائیل شلیک شد، ادعا کرد در حالی که «نیروی انسانی بخواهد به یمن برود یک هفته طول می‌کشد، چطور این موشک‌ها به آن جا رفته است؟»

او همچنین مدعی شد که «در یمن خودشان تکنولوژی موشک دارند» و «ما اصلا از این موشک هایپرسونیک نداریم.»

ادعای پزشکیان درباره این که جمهوری اسلامی موشک شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به اسرائیل را در اختیار ندارد، در حالی است که ۱۶ خرداد سال گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موشک هایپرسونیک فتاح رونمایی کرده بود.

در مقابل، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ۳۱ شهریور همان سال در واکنش به نمایش تسلیحاتی و موشکی جمهوری اسلامی، به خبرنگار صدای آمریکا گفته بود: «ما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای اروپایی خود ادامه می‌دهیم تا از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم برای جلوگیری از این فعالیت‌ها استفاده کنیم.»

پزشکیان در این نشست همچنین تأکید کرد که «برای برداشتن تحریم‌ها، چاره‌ای جز حل مسئله اف‌ای‌تی‌اف نداریم.»

این اظهارنظر رئیس دولت جمهوری اسلامی در حالی است که حکومت ایران در فهرست سیاه شبکه جهانی گروه ویژه اقدام مالی که با نام اختصاری اف‌ای‌تی‌اف شناخته می‌شود باقی مانده است.

سخنان پزشکیان با عملکرد سایر مقامات جمهوری اسلامی در قبال پذیرش اف‌ای‌تی‌اف در تناقض است.

مقاومت مقامات جمهوری اسلامی برای رفع موانع موجود به منظور خروج نام ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) از جمله مشکلاتی است که اقتصاد ایران را با مشکل مواجه کرده است. در کنار این موضوع تحریم‌های بین‌المللی که به دلیل عدم شفافیت برنامه هسته‌ای حکومت ایران در دهه‌های اخیر اعمال شده دسترسی جمهوری اسلامی به منابع ارزی را محدود کرده است.

مسعود پزشکیان پیش از این نیز با تأکید بر ضرورت پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، دور زدن تحریم را مسیری غلط خوانده و تأکید کرده بود که «تویش این همه بخور بخور هست و کسی هم نمی‌تواند جلویش را بگیرد»؛ اما در عین حال با تأکید بر پیروی از سیاست‌های پیشین جمهوری اسلامی، نظرات رهبر را «چراغ راه» خوانده بود.

یکی از زیان‌های ناشی از تصمیمات رهبر جمهوری اسلامی در نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به «اِف اِی تی اِف»، گسترش مرگ و میر ناشی از تعلل در خرید واکسن کرونا توسط ایران بود.

مسعود پزشکیان همچنین در پاسخ به خبرنگار یک رسانه از چین، تأکید کرد که «بیشترین ارتباطات» جمهوری اسلامی «با چین و روسیه است» و با بیان این که «رابطه ما با چین استراتژیک خواهد بود»، درباره توافقنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین، گفت: «من مصمم هستم که این توافقنامه اجرایی شود.»

سند همکاری ایران و چین یک توافق چندجانبه است که در دوره دوم ریاست حسن روحانی بر دولت امضا شد و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت. جزئیات این سند با گذشت چند سال، همچنان در پرده‌ای از ابهام است.

در حالی که از زمان روی کارآمدن پزشکیان گزارش‌های بسیاری در مورد آزار و اذیت شهروندان توسط گشت ارشاد و برخوردهای خشونت‌بار ماموران با زنان و دختران بر سر اعمال حجاب اجباری منتشر شده، رئیس جمهوری اسلامی در نشست خبری خود به یک خبرنگار داخلی که به ترس از گشت ارشاد اشاره کرد گفت: «مگر هنوز گشت ارشاد برخورد می کند؟ قرار نبود برخورد کنند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴