فرد مظنون به تلاش برای سوء قصد به ترامپ «حدود ۱۲ ساعت در محل حضور داشت»

سرپرست سرویس مخفی ایالات متحده جزییات بیشتری درباره حادثه‌ای که «تلاش برای سوء قصد» به جان دونالد ترامپ عنوان شده ارائه کرد؛ همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، فرد مظنون قبلا در کتاب خود از ایران خواسته بود دونالد ترامپ را «ترور کند».

فرد مظنونی که در نزدیکی باشگاه گلف دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اسلحه خود را به سوی او نشانه رفته بود روز دوشنبه ۲۶ شهریور در دادگاهی در ایالت فلوریدا حاضر شد.

رسانه‌های آمریکایی هویت مظنون را رایان راوث ۵۸ ساله گزارش کرده‌اند.

دادگاه تفهیم اتهامات او حدود هشت دقیقه به طول انجامید و دادستان‌ها فرد مظنون را به «نگهداری سلاح گرم» و «حمل سلاح گرم با شماره سریال محو شده» متهم کردند.

به نوشته آسوشیتدپرس، مجازات جرم اول تا ۱۵ سال زندان، و مجازات جرم دوم تا پنج سال حبس است.

رایان راوث پیش از این در سال ۲۰۰۲ به جرم «نگهداری اسلحه کاملا خودکار ثبت نشده» به حبس مشروط محکوم شده بود و در سال ۲۰۱۰ هم به دلیل «داشتن اموال مسروقه» محکوم شده بود.

ماموران سرویس مخفی ایالات متحده صبح یکشنبه هنگامی که دونالد ترامپ در زمین گلف مشغول بازی بود، لوله تفنگی شبیه کلاشنیکف را در بوته‌های اطراف، با فاصله تقریبا ۴۰۰ متر از آقای ترامپ، مشاهده کردند.

فرد مسلحی که در آن محل بود با رها کردن سلاح و وسایلش گریخت اما حدود ۴۰ دقیقه بعد در یک بزرگراه بین ایالتی در نزدیکی شهر همجوار بازداشت شد.

مقام‌های اف‌بی‌آی و سرویس مخفی ایالات متحده روز دوشنبه جزییات بیشتری درباره این پرونده را اعلام کردند.

رونالد رو جونیور، سرپرست سرویس مخفی ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که حضور در زمین گلف در آن روز جزو برنامه عمومی آقای ترامپ نبود و مشخص نیست که آیا مظنون از حضور احتمالی او در آنجا خبر داشته است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اطلاعات مربوط به تلفن همراه مظنون نشان می‌دهد که او از ساعت دو بامداد، یعنی یازده ساعت و نیم پیش از حادثه، در محل حضور داشته است.

با این حال سرپرست سرویس مخفی آمریکا گفت که او در بیرون از باشگاه گلف بود، دید واضحی به دونالد ترامپ نداشت و به سمت ماموران هم شلیک نکرد.

سرویس مخفی ایالات متحده که وظیفه حفاظت از روسای جمهور، نامزدهای ریاست جمهوری، و دیگر مقام‌های بلندپایه را برعهده دارد از حدود دو ماه پیش و به دنبال نخستین سوء قصد به جان دونالد ترامپ با انتقادهایی روبه‌رو شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه گفت که سرویس مخفی به کمک بیشتری،از جمله افزایش احتمالی نیروهایش، نیاز دارد.

بنابر این گزارش، او این خواسته را در کتابی که به سرمایه خود و ظاهرا در سال ۲۰۲۳ به نام «جنگ پیروز ناشدنی اوکراین» منتشر کرد مطرح کرده است.

او در این کتاب خطاب به جمهوری اسلامی ایران نوشته است: «شما آزاد هستید ترامپ را ترور کنید».

به نوشته آسوشیتدپرس، رایان راوث در این کتاب به شدت به رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به خاطر مواردی از قبیل حادثه ششم ژانویه و همچنین «اشتباه بزرگ» خروج از برجام تاخته است.

به نوشته رویترز و آسوشیتدرس، حساب‌های رایان راوث در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او از حامیان سرسخت اوکراین بوده است؛ به نوشته آسوشیتدپرس، او پس از تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ به آنجا سفر کرد و در پی جذب جنگجویان خارجی برای کمک به اوکراین بود.

با این حال «لژیون بین‌المللی دفاع سرزمینی اوکراین»، نهادی که دولت اوکراین برای جذب داوطلبان خارجی راه‌اندازی کرده، اعلام کرد که هیچ ارتباطی با رایان راوث ندارد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است ۱۵ آبان امسال برگزار شود و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه و کامالا هریس از حزب دموکرات دو رقیب اصلی این انتخابات هستند.

به گزارش رویترز، برنامه انتخاباتی دونالد ترامپ تغییری نکرده و همایش‌های او در میشیگان و نیویورک در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه طبق برنامه برگزار خواهد شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴