ارتش اسرائیل:‌ ۱۰۰۰ راکت آماده پرتاب حزب‌الله را نابود کردیم

ارتش اسرائیل پنجشنبه شب ۲۹ شهریور اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش این کشور «صدها راکت» آماده پرتاب فوری به سوی اسرائیل را هدف قرار دادند.

ارتش اسرائیل در کانال تلگرامی خود در توضیح جزییات عملیات هوایی این کشور علیه مواضع حزب‌الله لبنان گفت که در مجموع به حدود ۱۰۰ دستگاه پرتاب راکت و دیگر زیرساخت های نظامی، از جمله حدود ۱۰۰۰ راکت که آماده پرتاب فوری بودند، حمله شد.

سه مقام امنیتی لبنان به خبرگزاری رویترز گفتند که این «سنگین‌ترین حملات هوایی از زمان آغاز درگیری» در مهر سال گذشته بوده است.

بر اساس گزارش ها، دهها حملات هوایی اسرائیل طی دو ساعت انجام شد.

خبرگزاری دولتی لبنان تعداد این حملات در جنوب این کشور را بیش از ۵۰ مورد اعلام کرد گفت که عملیات ارتش اسرائیل پس از ساعت ۹ شب به وقت محلی انجام شدند.

خبرگزاری رویترز هم اشاره کرد که در پی حملات هوایی اسرائیل هنوز گزارشی از تلفات جانی در دست نیست.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل متعهد شد که به حملات خود علیه حزب‌الله گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ادامه دهد.

ارتش اسرائیل ساعاتی قبل از اعلام نابودی ۱۰۰۰ راکت حزب‌الله گفته بود که در حال اجرای موج تازه‌ای از حملات هوایی گسترده علیه اهداف این گروه در جنوب لبنان به منظور از بین بردن توانایی‌های حزب‌الله است.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲۹ شهریور ضمن اعلام خبر این حمله‌های هوایی گسترده، افزود که ضمن تلاش برای دستیابی به همه «اهداف جنگی دیگر»، می‌خواهد با برقراری امنیت در شمال کشور، کاری کند که ساکنان این مناطق بتوانند به خانه‌های‌شان بازگردند.

حملات هوایی اسرائیل، پس از انفجار گسترده دستگاه های پیجر و بی سیم حزب‌الله لبنان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، ۲۷ و ۲۸ شهریور، انجام شد.

بر اثر انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های اعضای حزب‌الله لبنان، دست کم ۳۷ تن کشته و بیش از ۳ هزار تن زخمی شدند.

در شرایطی که دولت و حزب‌الله لبنان، همراه با جمهوری اسلامی و نیز حماس، گروه دیگر تحت حمایت تهران، اسرائیل را متهم به این اقدامات کرده اند اما این کشور تاکنون آن را تایید یا تکذیب نکرده است.

به دنبال وارد شدن «ضربه امنیتی و امنیتی بی‌سابقه» به حزب‌الله در پی انفجارهای مرگبار ابزار ارتباطی اعضای این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه از آغاز «مرحله جدید جنگ» خبر داد. همزمان آمریکا و فرانسه بر ضرورت پرهیز از تنش در خاورمیانه تاکید کردند.

یوآف گالانت گفت که «مرحله جدید جنگ» متضمن «فرصت‌های چشمگیر و همچنین خطرات سنگین» است.

به گفته او، حزب‌الله حس می‌کند که تحت تعقیب است و عملیات نظامی اسرائیل همچنان ادامه خواهد داشت.

حزب‌الله لبنان در سال ۱۳۶۱ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس شد. تاکنون چندین کشور، از جمله ایالات متحده، اسرائیل، آلمان، صربستان، لیتوانی، استونی، لتونی، و استرالیا کلیت این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

شناسایی کلیت حزب‌الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی به مفهوم تفاوت قائل نشدن میان شاخه سیاسی با شاخه نظامی آن حزب و تروریست شناختن هر دو شاخه حزب‌الله است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴