هشدار رئیس «اف‌بی‌آی» به رژیم ایران: شما و هکرهایتان نمی‌توانید پشت کامپیوترهایتان پنهان شوید

کریستوفر رای، رئیس اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده موسوم به «اف‌بی‌آی» روز جمعه با انتشار ویدئویی در واکنش به اقدام سه عضو سپاه پاسداران که به دنبال تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا بودند، به ایران هشدار داد.

پیام ویدئویی او پس از آن منتشر شد که وزارت دادگستری ایالات متحده روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای، سه عضو سپاه با نام‌های مسعود جلیلی، سیدعلی آقامیری و یاسر بلاغی را به هک کردن کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و تلاش برای اخلال در انتخابات ۵ نوامبر متهم کرد.

بر اساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، این سه نفر با اتهامات متعددی از جمله توطئه و کلاهبرداری اینترنتی، سرقت هویت و حمایت از یک سازمان تروریستی روبرو هستند.

آنها از مسیر ایمیل‌های جعلی، مقامات کمپین انتخاباتی ترامپ را فریب داده بودند و با هک کامپیوترهایشان به اطلاعات مهمی دست یافته بودند. این سه متهم سپس این اطلاعات را در زمانی که جو بایدن هنوز نامزد بود، به رسانه‌ها و کمپین انتخاباتی بایدن فرستاده بودند.

کریستوفر رای در این پیام ویدئویی گفت: «اتهامات امروز نشان دهنده اوج تحقیقات کامل و طولانی‌مدت اف‌بی‌آی است که منجر به طرح کیفرخواست علیه سه شهروند ایرانی به دلیل نقش آنها در یک کمپین هک گسترده، تحت حمایت دولت ایران شده است.»

او ضمن انتشار تصاویر متهمان در این ویدئو، افزود: «این افراد که کارمندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بودند، اعضای یک کمپین سیاسی در ایالات متحده، همچنین مقامات فعلی و سابق دولت این کشور و اعضای رسانه‌های آمریکایی را هدف قرار دادند و همه این تلاش‌ها نیز با هدف ایجاد اختلاف و تضعیف دموکراسی ما انجام شده بود. این هکرها با جعل هویت مقامات دولتی ایالات متحده، به دنبال انجام یک فیشینگ هدفدار [spearphishing] بودند تا بتوانند با دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، اقدام به فریب دادن افراد بیشتر و سرقت اطلاعات محرمانه‌تر کنند.»

رئیس اف‌بی‌آی افزود: «هفته گذشته اف‌بی‌آی به همراه دفتر مدیر اطلاعات ملی و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌ها بیانیه‌ای منتشر کرد و در چهارچوب آن از تلاش‌های ایران برای سرقت مطالب از کمپین دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی پرده برداشت. این بیانیه، تلاش‌های ایران برای تأثیرگذاری بر انتخابات ما و شعله‌ور کردن اختلافات در جامعه، ما آنهم از طریق افشای این اطلاعات به‌دست ستاد انتخاباتی پرزیدنت بایدن و رسانه‌ها را آشکار کرد.»

او تاکید کرد: «واضح بگوییم که درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم: تلاش یک دولت خارجی متخاصم برای سرقت اطلاعات مبارزات انتخاباتی از یک نامزد ریاست جمهوری و سپس فروش آنها به مخالفان آن نامزد و رسانه‌ها… اگرچه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دریافت کنندگان این اطلاعات دزدیده شده از آنها استفاده کرده باشند، هدف ایران روشن بوده است: ایجاد اختلاف و تغییر نتیجه انتخابات ما.»

کریستوفر رای ادامه داد: «سال‌هاست که ما در اف‌بی‌آی درباره رفتارهای تهاجمی ایران فریاد می‌زنیم، ازجمله درباره رفتارهای سایبری ایران مانند حمله سایبری به بیمارستان کودکان نیوانگلند، توطئه‌های ایران برای ترور مقامات آمریکایی در خاک آمریکا؛ همچنین تلاش آنها برای قتل یک ژورنالیست آمریکایی که اینجا در ایالات متحده شهامت داشته درباره نقض حقوق بشر توسط دولت ایران یا هک‌های هدفمند آنها برای تأثیرگذاری بر آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری ما در سال ۲۰۲۰ سخن بگوید.»

او هشدار داد: «آنچه در کیفرخواست امروز بیان شد، تنها آخرین نمونه از رفتارهای گستاخانه ایران است. بنابراین امروز اف‌بی‌آی به دولت ایران پیامی می‌فرستد: اینکه شما و هکرهایتان نمی‌توانید پشت صفحه‌کلیدهای خود پنهان شوید. اگر بخواهید در انتخابات ما مداخله کنید، ما شما را پاسخگو خواهیم کرد. اگر بخواهید به زیرساخت‌های ما حمله کنید یا علیه شهروندان ما اعمال خشونت کنید، شما را زیرو رو خواهیم کرد.»

کریستوفر رای در پایان گفت: «تا زمانی که شما به تلاش‌هایتان برای زیرپا گذاشتن حاکمیت قانون ادامه دهید، اف‌بی‌آی نیز شما را رها نخواهد کرد. ما از همکاری همه متحدانمان و از هر ابزاری که در اختیار داریم، برای محافظت از مردم آمریکا و دفاع از دموکراسی خود استفاده خواهیم کرد.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۴