دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد/ اعتصاب کارگران شرکت مادکوش

گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تهران، کرمانشاه، اهواز، رشت و شوش، تعدادی از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اصفهان و اهواز، شماری از متقاضیان مسکن در شهر سبزوار و گروهی از کارگران کارخانه فولاد زرند ایرانیان در کرمان با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. همچنین روز گذشته، جمعی از کارگران شرکت مادکوش از انجام فعالیت‌های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند.

بازنشستگان با نصب بنرها و پوسترهایی، فاجعه معدن طبس را تسلیت گفتند و با سر دادن شعارهایی اعتراضی خواستار بهبود وضع معیشتی، ترمیم مستمری‌ها و آزادی معلمان و کارگران زندانی از جمله اسماعیل گرامی و شریفه محمدی، فعال کارگری محکوم به اعدام، شدند.

آنها در عین حال خواستار بهبود خدمات درمانی و رفاهی و بهبود سطح مزایای مزدی خود شدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای مختلف
به گزارش ایلنا، روز جاری جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل ساختمان‌های صندوق بازنشستگی صنایع فولاد در شهرهای اصفهان و اهواز دست به تجمع زدند.

طبق این گزارش، این بازنشستگان خواستار اجرای بند یک صورت‌جلسه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ هیئت مدیره این صندوق شدند و گفتند که اخیراً خدمات بیمه‌ای و درمان آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده و در عین حال مبلغ متناسب‌سازی بازنشستگان فولاد واریز نمی‌شود.

این بازنشستگان با تأکید بر اینکه مشکلات بیمه‌ای مسئله بسیار مهمی برای بازنشستگان فولاد است، گفتند نباید به هر دلیلی، یک بازنشسته حداقل‌بگیر یا خانواده او از دریافت خدمات بیمه‌ای محروم شود.

در ادامه این گزارش آمده است که بازنشستگان صندوق فولاد از مدیریت صندوق و مسئولان کانون خواستند به مطالبات آن‌ها در ارتباط با اجرای طرح تکمیلی همسان‌سازی، دریافت مطالبات معوقه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد و اجرای آیین‌نامه‌ها و قوانین خاص فولادی پاسخ دهند.

تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن در شهر سبزوار
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز تعدادی از متقاضیان مسکن در مقابل فرمانداری شهر سبزوار تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بنا بر این گزارش، اختلاف قیمت و تأخیر در تحویل واحدهای مسکونی از جمله مطالباتی است که این شهروندان خواستار رسیدگی به آن هستند.

تجمع کارگران کارخانه فولاد زرند ایرانیان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز جاری شماری از کارگران کارخانه فولاد زرند ایرانیان در کرمان در مقابل ورودی این کارخانه تجمع کردند.

به گفته این کارگران، طی چند ماه گذشته به بهانه کاهش میزان تولید به شدت از میزان کارانه‌ها کاسته شده است که این مسئله منجر به اعتراض کارگران فولاد زرند شده است. به نظر می‌رسد چالش‌های ارزی بخش خصوصی برای صادرات از جمله مشکلات مطرح‌شده از سوی این شرکت با دولت باشد که در نتیجه آن کارگران دچار خسارت شده‌اند.

اعتصاب کارگران شرکت مادکوش در هرمزگان
به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، روز گذشته تعدادی از کارگران شرکت مادکوش در هرمزگان از انجام فعالیت‌های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند.

یکی از کارگران معترض در خصوص دلیل این اقدام گفت: «ما کارگران به دلیل کم بودن حقوق‌هایمان اعتصاب کرده‌ایم.»

شرکت مادکوش، واقع در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس، به تولید گندله سنگ آهن مشغول است؛ محصولی که به شکل (گلوله‌های ریز) بوده و در فرآیند تولید فولاد به کار می‌رود.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴