گزارش شبکهٔ کان از ارسال باواسطهٔ پیام ایران به اسرائیل

شبکه رسانه ملی اسرائیل، کان، گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران از طریق آمریکا به اسرائیل پیام رسانده که اگر پاسخ نظامی پیش روی اسرائیل به حمله موشکی اخیر ایران به اهداف خاصی محدود باشد، تهران آن را پایان دور کنونی این بحران تلقی خواهد کرد.

شبکهٔ کان با استناد به «منبع آگاه» در دولت اسرائیل افزود پیام ایران از طریق یک کشور دیگر به آمریکا رسانده شده است.

به‌گفتهٔ کان، پیام پشت‌پردهٔ تهران به دولت اورشلیم در حالی ارسال شده که جمهوری اسلامی ایران علناً می‌گوید به هر حملهٔ اسرائیل «پاسخ دردناک‌تر» از حملهٔ موشکی دهم مهر خواهد داد.

نام کشور دیگری که به‌ادعای این شبکه «پیام» تهران را به آگاهی واشینگتن رسانده، اعلام نشده است.

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۲۳ مهر در سفر به مسقط گفت او حامل پیامی برای آمریکا از طریق عمان نبود زیرا مواضع ایران را در سفرهای روزهای گذشتهٔ خود به کشورهای منطقه «با قدرت» بیان کرده و آمریکا و اروپا باید از آن به‌خوبی آگاه باشند.

در این میان، شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل که حامی بنیامین نتانیاهو است، دوشنبه‌شب به‌نقل از «یک منبع ارشد امنیتی» اسرائیل اعلام کرد که پاسخ کشورش به حملهٔ موشکی ایران محدود و معتدل نیست بلکه پرقدرت خواهد بود.

این منبع افزود با توجه به پاسخ قابل‌توجهی که در راه است، احتمال زیاد داده می‌شود که ایران دوباره به آن واکنش نشان دهد، و در آن صورت، اسرائیل باید آمادهٔ حملات بیشتر به خود باشد. به‌گفتهٔ این منبع، «تبادل قابل‌توجهی از ضربات» ممکن است آمریکا را وارد این بحران کند، که قطعاً ایران مایل به آن نیست.

همزمان، بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی این کشور، از طرح‌های تصویب‌شده در کابینهٔ امنیتی کشورشان برای پاسخ نظامی پیش رو به حملهٔ موشکی ایران ابراز خرسندی کردند.

این دو سیاستمدار که رهبران دو حزب راستگرا و متحد ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو هستند، در مصاحبه‌های جداگانه با رسانه‌های اسرائیل در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر، بدون ورود به جزئیات نوع پاسخ نظامی آتی اسرائیل به ایران، گفتند طرح‌های ارائه‌شده به کابینه مورد حمایت آن‌ها است و انتظارات‌شان را برآورده می‌کند.

اسموتریچ و بن‌گویر در یک سال اخیر شماری از طرح‌های مصوب در کابینه در قبال جنگ در غزه را ناکافی دانسته و بنیامین نتانیاهو را به خروج از ائتلاف دولت تهدید کرده بودند.

در این میان، ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، هم با استقبال از تحریم‌های جدیدی که اتحادیه اروپا و بریتانیا روز ۲۳ مهر به دلیل حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل وضع کردند، گفت شرکت‌های هواپیمایی و افراد تحریم‌شده در تولید و عرضه موشک و انتقال موشک‌های بالستیک دست دارند که برای اروپا نیز یک تهدید است.

او افزود: این تحریم‌ها «پیامی است مبنی بر این‌که جامعه جهانی اقدامات خطرناک ایران و حمایت آن از تروریسم و بی‌ثباتی منطقه را تحمل نخواهد کرد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۴