توقف طرح کالابرگ الکترونیک با آغاز به کار دولت چهاردهم

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک که یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای کمک به معیشت مردم بود، از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم متوقف شده است. حال مشخص نیست که این توقف دایمی است یا موقت!؟

طرح کالابرگ الکترونیکی، پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و افزایش تورم و گرانی کالاهای اساسی در سال‌های آغازین شروع به کار دولت سیزدهم اجرا شد. دولت هدف از اجرای این طرح را، کاهش مشکلات معیشتی مردم کم‌درآمد اعلام کرد.

در این طرح مردم می‌توانند ۱۱ قلم از کالاهای اساسی نظیر مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات از طریق کالابرگ دریافت کنند.

در ابتدا مجلس با شرط عرضه کالاها با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، موافقت کرد اما بعد، دولت سیزدهم، ناتوان از ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها، اقدام به پرداخت این یارانه کرد. اما بعد به دلیل نبود تمایل کافی از سوی هیئت دولت و عدم بودجه کافی، این طرح توسط وزیر اقتصاد رد شد.

حال به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود استقبال دهک‌های کم‌درآمد از طرح کالابرگ الکترونیک، اجرای این طرح از زمان آغاز به کار دولت چهاردهم تا به امروز، متوقف شده و خبری هم در خصوص اجرای مجدد این طرح منتشر نشده است.

در این رابطه، طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کرد که هنوز دستوری در این باره به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ابلاغ نشده است.

طرح کالابرگ الکترونیک در ده‌های ۵۰ و ۶۰ خورشیدی با نام توزیع کوپن در ایران اجرا شد و خصوصا در طول مدت جنگ هشت ساله، مورد استقبال هم قرار گرفت. اما به باور بسیاری از تحلیلگران، طرح‌های اینچنینی در زمان حاضر کاملا منسوخ شده و نمی تواند مشکلات معیشتی مردم را برطرف کند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۴