فرمانده کل سپاه پاسداران: اقدام غیرقانونی اسرائیل با آمادگی پدافند هوایی کشور ناکام ماند

دولت عراق می‌گوید به علت استفاده اسرائیل از حریم هوایی این کشور برای حمله به ایران در بامداد روز شنبه شکایتی را به سازمان ملل تسلیم کرده است.

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، در این باره گفت: «ما یادداشت اعتراضی خود را به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به نقض حریم هوایی و حاکمیت عراق ازسوی اسرائیل ارسال کرده‌ایم.»

وزارت دفاع اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور در آخر هفته گذشته با نزدیک شدن به مرزهای ایران از آنجا به اهدافی در داخل خاک این کشور حمله کرده‌اند.

عراق به دلیل استفاده اسرائیل از حریم هوایی خود در حمله به ایران به سازمان ملل شکایت کرد

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، روز یکشنبه گفت که کشورش طرحی شامل یک آتش‌بس دو روزه بین اسرائیل و حماس را پیشنهاد کرده که به موجب آن چهار گروگان اسیر در غزه در مقابل تعدادی از زندانیان فلسطینی آزاد می‌شوند.

آقای سیسی با بیان این که این پیشنهاد ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را نیز در بر خواهد گرفت، گفت پس از اجرایی شدن این آتش‌بس دو روزه مذاکرات برای دائمی کردن آن ادامه خواهد یافت.

این اولین بار است که رئیس‌جمهور مصر به صورت علنی چنین طرحی را پیشنهاد می‌کند.

از زمان آغاز جنگ در غزه در بیش از یک سال پیش، مصر به همراه قطر و ایالات متحده میانجی اصلی مذاکرات صلح بین اسرائیل و حماس بوده است. مذاکراتی که از ماه اوت بدین سو متوقف شده است.

در ‍‍‍‍۱۱ ماه گذشته و از زمان توقف یک هفته‌ای درگیری‌ها در نوامبر ۲۰۲۳، که طی آن ۱۰۵ گروگان در ازای ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد شدند، آتش‌بسی بین حماس و اسرائیل برقرار نشده است.

همزمان یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان مراسم یادبود قربانیان حمله ۷ اکتبر حماس گفته است که «هر هدفی را نمی‌توان از طریق عملیات نظامی به دست آورد» و برای بازگرداندن گروگان‌ها «مصالحه‌ دردناکی لازم است».

پیشنهاد تازه رئیس‌جمهور مصر برای آتش‌بس ۲ روزه بین اسرائیل و حماس

شبکه اجتماعی ایکس حساب کاربری عبری رهبر جمهوری اسلامی را بست
شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) حساب عبری‌زبان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را تنها یک روز پس از آغاز فعالیت به حالت تعلیق درآورد.

این حساب در اولین پست خود جمله‌ای از سخنرانی روز یکشنبه علی خامنه‌ای را منتشر کرده بود که در آن گفته بود: «رژیم صهیونیستی دچار خطای محاسباتی شده و باید قدرت و اراده و ابتکار ملت ایران و جوانان کشور را به آنان فهماند.»

اکنون در این صفحه عبارت «ایکس حساب‌هایی را که قوانین ما را نقض کنند به حال تعلیق درمی‌آورد» به نمایش درآمده است.

مسئولان ایکس توضیح بیشتری درباره این اقدام منتشر نکرده‌اند.

پیش از این متا نیز حساب‌های رهبر جمهوری اسلامی را در فیس‌بوک و اینستاگرام به حالت تعلیق درآورده بود.

شبکه اجتماعی ایکس حساب کاربری عبری رهبر جمهوری اسلامی را بست

روز دوشنبه و با شروع فعالیت بازارها پس از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران در پایان هفته گذشته، قیمت نفت بیش از ۳ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

خبرگزاری رویترز علت این افت قیمت را موضع‌گیری ایران در کم‌اهمیت نشان دادن حملات اسرائیل دانسته است.

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال به ۷۲.۵۹ دلار رسید که ۳.۴۶ دلار یا ۴.۶ درصد در مقایسه با روز جمعه کاهش نشان می‌داد.

نرخ نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز با ۳.۳۷ دلار یا ۴.۷ درصد کاهش، به. ۶۸.۴۱ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت در سه هفته گذشته در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل و گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل، حدود ۴ درصد افزایش یافته بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران: اقدام غیرقانونی اسرائیل با آمادگی پدافند هوایی کشور ناکام ماند
حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در نامه‌ای به عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی کشته شدن چهار نفر از نیروی پدافند هوایی ایران را در حملات جمعه شب و بامداد شنبه اسرائیل تسلیت گفته است.

آقای سلامی در نامه خود اقدام اسرائیل را «نامشروع و غیرقانونی» خوانده که «با آمادگی پدافند هوایی کشور» در دستیابی به اهداف شوم خود «ناکام» مانده است.

اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران در حالی بیان می‌شود که تصاویر ماهواره‌ای از آسیب قابل توجه به عمق مراکز نظامی ایران حکایت دارند.

فرمانده سپاه در پیام خود همچنین حملات جنگنده‌های اسرائیل به خاک ایران را «خطای محاسباتی» عنوان کرده و با اشاره به تحولات غزه و لبنان گفته است این اقدامات «پیامدهای تلخی» برای این کشور خواهد داشت.

روز گذشته علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری درباره کیفیت واکنش به حمله اسرائیل را به عهده «مسئولان» کشور گذاشته بود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۴