اعلام حکومت نظامی و منع آمد و رفت در بغداد

نخست وزیر عراق عادل عبدالمهدی چهارشنبه دوم اکتبر حکومت نظامی و مقررات منع کامل رفت و شد در بغداد را از ساعت پنج صبح امروز پنجشنبه ۳ اکتبر تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

عادل عبدالمهدی طی بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم در مورد مقررات منع کامل رفت و آمد در بغداد در جلسه مشترک بین رئیس جمهور، نخست وزیر و پارلمان عراق اتخاذ شده است. این بیانیه اضافه کرده است که منظور از این مقررات ایجاد فضائی برای آغاز گفتگوهای ملی گسترده و تشکیل کمیته رسمی تعامل با مطالبات تظاهرکنندگان صادر می باشد.

حکومت نظامی در بغداد در پی تظاهرات گسترده مردمی و صحنه های برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی با ظاهرکنندگان بود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس دهها تن از شرکتکنندگان در این تظاهرات را فارغ التحصیلان جدید دانشگاههای عراق تشکیل میدهند که نتواسته اند در این کشور ثروتمند دارای منابع عظیم نفتی که غرق در فساد است به فرصتهایی شغلی دست یابند.
از سوی دیگر خبرگزاری العربیه گزارش داده است که، در ادامه این اعتراضات مردمی تظاهرکنندگان مجددا به میدان تحریر که پیش از این از سوی نیروهای امنیتی بسته شده بود بازگشتند و در این بین تعدادی از ایستهای بازرسی وابسته به نیروهای امنیتی در خیابان السعودن منتهی به میدان تحریر را به آتش کشیدند.

در این درگیریها و هنگام تلاش ماموران امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، جانشین فرمانده عملیات بغداد مجروح شد.

نیروهای امنیتی همچنین به سوی تظاهرکنندگانی که میخواستند وارد فرودگاه بینالمللی بغداد شوند آتش گشودند. معترضان نیز اقدام به آتشزدن لاستیکهای خودرو در ورودی های فرودگاه بین المللی بغداد کردند.

تظاهرات عراق از روز سه شنبه به طور مسالمت آمیز و با مشارکت بیش از هزار تن آغاز شد که به سوی میدان تحریر در وسط بغداد حرکت کرده بودند. نیروهای پلیس عراق با بمب های صوتی و گاز اشک آور به مقابله با تظاهرکنندگان اقدام و برای متفرق کردن آنها تلاش کردند که این حمله منجر به بروز مشکلات تنفسی برای تعدادی از تظاهرکنندگان شد.

معترضان عراقی خواستار تغییر دولت این کشور شدند که سیاستهای آن در زمینه بهبود خدمات و ایجاد فرصتهای شغلی ناکام مانده است.