از تظاهرات و اعتصاب عمومی در شیلی تا تظاهرات و ناآرامی در بولیوی

شیلی
هزاران نفر از معترضان به سیاست های اقتصادی دولت شیلی چهارشنبه شب در شهرهای این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات در حالی روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد که سباستین پینیرا، رئیس جمهوری این کشور وعده داده است تا طرح اصلاحات اجتماعی را به اجرا بگذارد.

ناآرامی های اجتماعی در شیلی تاکنون جان ۱۸ نفر را گرفته است. معترضان به دولت این کشور روز چهارشنبه را اولین روز اعتصاب عمومی اعلام کرده بودند.

دولت شیلی روز چهارشنبه در فراخوانی از نیروهای ذخیره ارتش خواست تا به حدود ۲۰ هزار سرباز که مامور حفظ نظم و آرامش شده اند کمک کنند. این برای اولین بار از زمان حکومت آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی است که دولت این کشور از نیروهای ذخیره ارتش برای سرکوب اعتراضات کمک می گیرد.

شیلی از روز ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) تاکنون شاهد شدیدترین خشونت های اجتماعی و سیاسی طی ۳۰ سال اخیر است. مقام‌های دولت شیلی در ده‌ها شهر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده اند.

اکثر شرکت کنندگان در تظاهرات شیلی دلیل اعتراض خود را «بی عدالتی» و «فقر» در کشورشان می دانند. در ناآرامی های یک هفته اخیر در شیلی دستکم ۲۶۹ نفر مجروح شدند. این در حالی است که نیروهای امنیتی ۱۹۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کرده اند.

بولیوی
از سوی دیگر اخبار از ناآرمی های وسیع در بولیوی (در همسایه شیلی) حکایت می‌کنند. جرقه این ناآرامی ها اعلام آخرین نتیجه شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری بولیوی بوده است که از پیروزی اوو مورالس رئیس جمهوری چپ‌گرای این کشور حکایت دارد. نتایج شمارش بیش از ۹۸ درصد آراء نشان می دهد که اوو مورالس ۴۶.۷۷ درصد آراء را به دست آورده است. او همچنین ۱۰ درصد بیشتر از نزدیکترین رقیب خود رای کسب کرده است.

براساس قانون اساسی بولیوی انتخابات ریاست جمهوری این کشور در صورتی که یکی از نامزدها بیش از ۴۰ درصد آراء را کسب کند و از نزدیکترین رقیب خود نیز ۱۰ درصد بیشتر رای آورده باشد به دور دوم کشیده نمی شود.

مخالفان اوو مورالس به دنبال تغییر ناگهانی در نتیجه آرای شمارش شده انتخابات روز یکشنبه و تاخیر در روند شمارش آراء در شهرهای اصلی بولیوی تظاهرات کرده بودند. این اعتراضات چهارشنبه شب نیز در شهر لاپاز در مقابل ساختمان کمیسیون انتخابات ادامه داشت.
معترضان دولت بولیوی را به «تقلب» و «تخلف» در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده اند. کارلوس مسا، رقیب اصلی اوو مورالس اعلام کرده است که ائتلافی از احزاب و گروه های مختلف به نام «هماهنگی برای دفاع از دموکراسی» تشکیل داده است تا دولت بولیوی را وادار به برگزاری دور دوم انتخابات کند.

معترضان در حالی چهارشنبه شب در لاپاز با نیروهای امنیتی درگیر شدند که شماری از تظاهرکنندگان در شهر سانتاکروز در شرق بولیوی مسیرهای رفت و آمد را مسدود کردند.

مخالفان اوو مورالس همزمان با تظاهرات اعتراض آمیز خود درخواست اعتصاب عمومی کرده اند. در جریان درگیری بین اعتصاب کنندگان و هواداران اوو مورالس در سانتاکروز دو نفر مجروح شدند.

اوو مورالس در سال ۲۰۱۶ با برگزاری یک همه پرسی پیشنهاد کرده بود که محدودیت زمانی برای ریاست جمهوری یک فرد لغو شود. دادگاه قانون اساسی بولیوی با وجود مخالفت ۵۱ درصد شرکت کنندگان در همه پرسی این طرح را در نهایت تصویب کرد

منبع: برگرفته از سایت یورونیوز