مورالس برنده انتخابات اعلام شد. نگرانی جامعه جهانی از روند انتخابات در بولیوی

به گزارش سایت رادیو تلویزیون کشوری هلند (NOS) بر پایه اطلاعیه کمیسیون انتخاباتی بولیوی، “اوو مورالس” رئیس جمهور کنونی بولیوی در انتخابات این کشور پیروز شده است. در انتخابات انجام شده مورالس موفق شده است ٤٧ درصد آرا را کسب کند که این رقم ١٠ درصد بیشتر از حد نصاب تعیین شده در قانون بوده و انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شود.

به گفته سخنگوی کمیته انتخابات، این نتیجه هنوز نهایی نیست ، زیرا رای حدود ۵۰۰ نفر در منطقه آمازون بولیوی به خاطر “ناآرامی ها” باطل اعلام شده بودند که احتمالاً یکشنبه آینده دوباره به پای صندوق های رای خواهد رفت اما این موضوع تأثیری در نیجه نهایی انتخابات نخواهد داشت.

بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات آقای کارلوس مِسا (Carlos Mesa) رهبر اپوزیسیون بولیوی اعلام کرد که شکست خود را به رسمیت نمی شناسد. او از هواداران خود خواست كه به خیابان‌ها رفته و همچنان به تظاهرات ادامه دهند.

درست به خاطر برگزاری این انتخابات ، از روز یکشنبه گذشته این کشور آمریکای جنوبی بسیار متشنج شده است. تظاهرات و شورش ها پس از آن آغاز شد که کمیته انتخابات بولیوی بدون دادن هیچ توضیحی شمارش آراء را متوقف کرد. در زمان توقف شمارش تعداد آراء مورالس و مسا تقریباً برابر بود اما پس از گذشت یک روز و شمارش دوباره آراء ناگهان تعداد آرای داده شده به اوو مورالس بسیار بیشتر شد.

به گفته مخالفان مورالس، در شمارش آراء تقلب شده است. در این میان ازجمله نایب رئیس کمیته انتخابات گفته است که تصمیم برای متوقف کردن شمارش آرا در جای دیگر و بدون اطلاع او گرفته شده است.

مورالس ، که از سال ۲۰۰۶ قدرت را در بولیوی بدست گرفته است تقلب در انتخابات را تکذیب کرده و مخالفان خود را به آغاز اقدام برای انجام کودتا متهم نموده است.