سقوط دیکتاتور مورالس در بولیوی. خلاء قدرت چگونه پر خواهد شد؟

اینک پس از استعفای اِوو مورالس (Evo Morales) از ریاست جمهوری بولیوی، کشور در خلاء قدرت بسر می‌برد. مورالس پس از هفته ها اعتراضات شدید مردم علیه او، دیشب از مقامش کناره گیری نمود. در عین حال جانشینان احتمالی او نیز از مقامشان کناره گیری کرده اند.

منازعات حتی پس از استعفای مورالس در نقاط مختلف بولیوی همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود که هواداران مورالس به خانه های رهبران اپوزیسیون حمله کرده اند. همچنین اخباری از آشوب و غارت گزارش می‌شوند. “مارک بِسمس” (Marc Bessems) گزارشگر رادیو ١ هلند که اخبار آمریکای لاتین را پوشش می‌دهد می‌گوید: “به نظر می‌رسد خانه های محل اقامت وزرای دولت مورالس به آتش کشیده شده اند.

هنوز معلوم نیست خود مورالس در کجا بسر می‌برد. مارک بِسمس می‌گوید: “در ساعت گذشته شایعات زیادی شنیده می‌شود، از جمله اینکه مورالس از کشور خارج شده است. دولت مکزیک اعلام آمادگی کرده است که به او پناهندگی بدهد. در همین حال اخباری نیز بگوش می‌رسد که پلیس قصد بازداشت مورالس را دارد اما پلیس این موضوع را انکار کرده است. خود مورالس گفته است که در منطقه کشاورزان کاکائو بسر می‌برد، منطقه ای که به پایگاه او شهرت دارد و در آنجا کشاورزان زیادی طرفدار او هستند.” اینکه چه کسی اکنون قدرت را بدست دارد هنوز روشن نیست. “بولیوی در حال حاضر نه تنها رئیس جمهور ندارد بلکه معاون مورالس و همچنین رئیس مجلس سنا هم از قدرت کنار گیری کرده‌اند. در حالی که بر پایه قانون اساسی بولیوی دو نفر نامبرده تنها کسانی هستند که صلاحبت جانشینی رئیس جمهور را دارند.”

“فرناندو کاماچو” (Fernando Camacho) چهره شناخته شده مخالفین مورالس، هوادارانش را دعوت کرده است تا بمدت ٢ روز به تظاهرات ادامه دهند. مارک بِسمس می‌گوید: “هدف او این است که در این مدت دولت موقتی در بولیوی تشکیل شود.”. با این وجود گزارشگر بعید می‌داند که بسرعت پایانی برای ناآرامی ها در دسترس باشد و برعکس، فکر می‌کند این هیجانات موقتا در بولیوی ادامه یابند.”

منبع: سایت رادیو تلویزیون کشوری هلند (NOS)، ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹
ترجمه و تنظیم از خبرگاه