آلمان: اقدام آمریکا واکنشی به تحریکات نظامی رژیم ایران بود

دولت آلمان در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق، خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شد. اولریکه دمر، معاون سخنگوی دولت آلمان، امروز جمعه ۱۳ دی (سوم ژانویه) در برلین در عین حال گفت: «ما نیز تحرکات منطقه‌ای رژیم ایران را با نگرانی دنبال می‌کنیم.»

خانم دمر افزود: «تنش به نقطه خطرناکی رسیده و حال وظیفه اصلی تلاشی توأم با عقلانیت و خویشتن‌داری برای رفع تنش است.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، این مقام دولتی در عین حال در برابر پرسش خبرنگاران حاضر به انتقاد از اقدام واشنگتن در بغداد نشد و گفت: «اقدام آمریکا واکنشی به یک سلسله تحریکات نظامی بوده که رژیم ایران مسئولیت آن را برعهده دارد.»

معاون سخنگوی دولت آلمان همچنین افزود: «من اینجا حملات به نفت‌کشها در تنگه هرمز و نیز حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را یادآوری می‌کنم.»

اولریکه دمر در عین حال تأکید کرد: «مناقشه‌های منطقه‌ای تنها از راه‌های دیپلماتیک قابل حل هستند و ما در همین رابطه با مؤتلفان خود در حال رایزنی هستیم.»

علاوه بر سخنگوی دولت آلمان، وزارت خارجه این کشور نیز از توضیح جزئیات بیشتر و موضع‌گیری در خصوص شکل کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، خودداری کرده است.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان گفت که “پیش‌زمینه وضعیت کنونی به تحرکات بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران” در گذشته بازمی‌گردد. به گفته او، قاسم سلیمانی از سوی اتحادیه اروپا نیز در فهرست افراد و گروه‌های تروریستی قرار گرفته بود.

این سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود: «این اقدام [حمله هوایی آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی] از خلأ سر بر نیاورده است. با وجود این، ما در شرایط کنونی نگران خطر تشدید تنش هستیم.»

قاسم سلیمانی و ۹ نفر دیگر از همراهانش بامداد جمعه ۱۳ دی ماه (سوم ژانویه ۲۰۲۰) در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف حمله بالگردهای ارتش آمریکا قرار گرفتند.

علاوه بر قاسم سلیمانی پنج نظامی ایرانی دیگر نیز در این حمله کشته شده‌اند که اسامی آنها سرتیپ حسین‌پور جعفری، سرهنگ شهرود مظفری‌نیا، سرگرد هادی طارمی و سروان وحید زمانیان اعلام شده است.

ابومهدی مهندس، معاون فرمانده گروه حشد الشعبی عراق که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، در میان کشته‌شدگان است.

سایت صدای آلمان (دویچه وله) ۳ ژانویه ۲۰۲۰