وزیر خارجه آلمان: اقدام اخیر ایران می‌تواند پایان برجام باشد

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه درباره تهدید ترامپ به تحریم عراق گفت این گونه تهدیدها “کمکی نمی‌کند”. ماس در گفت‌وگو با رادیوی سراسری آلمان افزود: «فکر نمی‌کنم راه متقاعد کردن عراق تهدید باشد بلکه باید دلیل آورد.» او افزود آلمان “هر تصمیمی را که در عراق گرفته شود”، می‌پذیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عراق را تهدید کرد که اگر این کشور دست به “اخراج خصمانه” پنج هزار سرباز آمریکایی بزند، با “تحریم‌های بی‌سابقه‌ای”روبرو خواهد شد.

روز یکشنبه پارلمان عراق با صدور قطعنامه‌ای رای به خروج نیروهای خارجی از این کشور داد. این قطعنامه در درجه نخست متوجه پنج‌هزار سرباز آمریکایی مستقر در عراق است. طبق این قطعنامه، ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا باید پایان پذیرد. این تصمیم به این معناست که دولت عراق بایست درخواست پیشین خود از جامعه بین‌المللی به منظور همکاری در مبارزه علیه داعش را پس بگیرد.

وزیر خارجه آلمان همچنین با اشاره به ادامه مذاکرات با فرانسه و بریتانیا درباره اقدام ایران در لغو پایبندی به محدودیت‌های فعالیت هسته‌ای خود بر اساس برجام تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم این تصمیم را که ایران اکنون از آن خبر داده است کوچک بشمریم و به سادگی بپذیریم.» ماس گفت اقدام ایران با آنچه در برجام بر سر آن توافق شده “ناهمخوان” است و افزود: «کار آسانتر نشده است. اقدام ایران(لغو تعهدات خود به برجام) می‌تواند اولین گام به سوی پایان توافق هسته‌ای باشد که ضرر بزرگی خواهد بود.»

او همچنین اعلام کرد سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا پس از مذاکره با ایران و مشورت با نهادهای هسته‌ای بین‌المللی همین هفته به اقدام ایران واکنش نشان خواهند داد.

دولت ایران روز یکشنبه ۱۵ دی (پنجم ژانویه) با صدور بیانیه‌ای رسما خروج از تمامی تعهدات برجام را اعلام کرد. در گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی “محدودیت در تعداد سانتریفیوژها” را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۶ ژانویه ۲۰۲۰