زخمی شدن ۳ کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی چالدران و پیرانشهر

طی روزهای گذشته، ۳ کولبر در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان چالدران و پیرانشهر زخمی شده و جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز پنج‌شنبه ۱۹ دیماه ۱۳۹۸، در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در مناطق مرزی شهرستان چالدران، یک کولبر از ناحیه شکم زخمی شده و جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی منتقل شد.

هویت کولبر زخمی شده، “مجید مظلومی، ۲۵ ساله، از اهالی روستای چخورکند” عنوان شده است.

همچنین در خبری دیگر، طی روزهای گذشته یک کولبر به نام “محمد مراز”، در نزدیکی روستای «مادلو» از توابع شهرستان چالدران، در حادثه‌ای مشابه مورد هدف شلیک نیروهای مرزبانی قرار گرفته و از ناحیه‌ی پشت و ران زخمی شده است.

این کولبر جهت رسیدگی پزشکی، به یکی از مراکز درمانی شهرستان چالدران منتقل شده است.

همچنین به گزارش کولبر نیوز، روز چهارشنبه ۱۸ دیماه، نیروهای مستقر در نوار مرزی پیرانشهر، به سوی گروهی از کولبران آتش گشودند و در نتیجه یک کولبر به نام “امید حیدری، از اهالی نقده” جان از ناحیه پا به شدت زخمی شد.

کولبران در هر سه مورد، بدون اخطار قبلی، از فاصله نزدیک و به ظن حمل کالای قاچاق مورد شلیک قرار گرفته‌اند.
کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و یا زخمی می شوند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیشتر با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

بر اساس این گزارش به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، قتل ۴۸ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۱۰۴ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی در محدوده غرب و شمال غربی کشور مستند شده است.

مطابق این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

منبع: سایت هرانا، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰