در حمله هوایی نیروهای امریکایی در هرات؛ فرمانده کلیدی شاخه انشعابی طالبان کشته شد

مقام‌های ولایت هرات افغانستان پنج‌شنبه ۹ ژانویه ۲۰۲۰ تایید کردند، در نتیجه حمله هوایی نیروهای امریکایی در ولسوالی شیندند این ولایت، ملا ننگیالی، فرمانده کلیدی شاخه انشعابی گروه طالبان با شماری از افرادش کشته شدند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید در این حمله هوایی نیروهای امریکایی، بیش از ۶۰ تن از افراد غیرنظامی نیز کشته و زخمی شدند.

وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرده است در مورد آسیب رسیدن به افراد غیرنظامی در ولسوالی شیندند ولایت هرات تحقیق می‌کند.

این وزارت با نشر خبرنامه‌ای نوشت نیروهای امنیتی افغان چهارشنبه ۸ ژانویه ۲۰۲۰ یک عملیات خاص را در ولسوالی شیندند ولایت هرات اجرا کرد در این عملیات به نیروهای امنیتی افغان آسیبی نرسید.

در این خبرنامه آمده است: «در نتیجه این عملیات، هدف را که نیروهای افغان داشتند برآورده شده است».

در همین حال، نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان می‌گویند حمله هوایی در ولسوالی شیندند ولایت هرات به حمایت نیروهای امنیتی افغان صورت گرفت.

از سوی دیگر، عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می‌گوید در این حمله هوایی «سوتفاهم» صورت گرفته و این رویداد بررسی می‌شود.

امین الله امرخیل، فرمانده پولیس ولایت می‌گوید در برخی عملیات اشتباهاتی صورت می‌گیرد، اگر هر اشتباهی در این عملیات صورت گرفته باشد بررسی می‌شود. امیرخیل اضافه کرد هرکس از دولت افغانستان حمایت کند، مورد تایید دولت است.

قابل ذکر است، گروه طالبان در سال ۲۰۱۳ مرگ ملا عمر، رهبرشان را رسماً تایید کرد پس از آن ملا رسول به عنوان شاخه انشعابی طالبان اعلام موجودیت کرد و با معرفی رهبران جدید این گروه مخالفت نمود.

ملا ننگیالی به عنوان فرمانده کلیدی شاخه انشعابی گروه طالبان به رهبری ملا رسول در ولسوالی شیندند ولایت هرات فعالیت می‌کرد و در گذشته چندین بار با ملا صمد، فرمانده کلیدی گروه اصلی طالبان به رهبری ملا هیبت الله درگیر شد که در نتیجه ده‌ها نفر از هر دو طرف کشته شدند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۹ ژانویه ۲۰۲۰