تیراندازی ماموران امنیتی به سوی معترضان؛ رد خون در خیابانهای تهران

تجمع معترضان در تهران که از شب گذشته و در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین ابتدا مقابل دانشگاه امیرکبیر و سپس در دیگر مناطق تهران از جمله کوی دانشگاه و برخی معابر اصلی شهر ادامه پیدا کرده بود نه تنها همان شب گذشته به شهرهای دیگر ایران هم رسید و فریاد شهروندان معترض لاهیجان و رشت و همدان و ساری و اصفهان و بسیاری دیگر از شهرها را بلند کرد، بلکه امروز هم در پایتخت و برخی دیگر از شهرهای ایران گسترده شد.

به جز تهران سنندج،کرمانشاه، شیراز و بابل هم شاهد تجمعهای اعتراضی بودند. گزارشها حکایت از آن دارد که مردم در شهرهای مختلف ایران به خیابانها آمدند و علیه مقامات و سران کشور شعارهای تندی سردادند.

ویدیوهایی که از شهر یزد در شبکه های اجتماعی منتشر شده نشان میدهد که معترضان در این شهر علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار میدهند.

گزارشها حاکی از آن است که معترضان در تهران به خیابان آزادی رسیدهاند و مشغول سردادن شعارهای علیه مسئولین و سران نظام هستند. برخی شاهدان میگویند که نیروهای امنیتی تیر هوایی شلیک کردند و همچنین برای متفرق کردن مردم گاز اشکآور شلیک کردهاند. در یکی از این فیلمها یک فرد لباس شخصی با تفنگ در دست دیده میشود و در توضیح این فیلم گفته شده که این فرد به پای یک زن شلیک کرده است. تصاویر نشان میدهد که رد خون این معترض بر کف خیابان نشسته است.

در ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است شعارهایی علیه علی خامنهای رهبر جمهوری اسلامی به گوش میرسد که در تجمعات اعتراضی اخیر کمتر سابقه داشته.

شعارهایی مانند «سپاه بیکفایت، عامل قتل ملت»، «دانشجو بیدار است از سیدعلی بیزار است» از جمله این شعارها بوده است. از سوی دیگر تجمعات دانشجویی در چندین دانشگاه کشور از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان نیز برگزار شده است که در دانشجویان علیه سپاه و سران نظام شعار میدادند. گزارش شده که ماموران امنیتی نیز در موارد بسیاری با معترضین در خیابان و یا در تجمعات دانشجویی برخورد خشن داشتند.

شبکه «حقوق بشر کردستان» خبر داد که نیروهای امنیتی به معترضان در سنندج حمله کردهاند. بر اساس این گزارش معترضان شعار «نان، کار، آزادی، حکومت شورایی» سر میدادند.

از صبح روز یکشنبه تدابیر شدید امنیتی در تهران شدت گرفته بود. تصاویر بسیاری از حضور نیروهای امنیتی در مناطق مهم شهر در شبکه های اجتماعی دست بدست شد که نشان از جو شدید پلیسی شهر تهران است. گزارشهای زیادی از شلیک گاز اشکآور به سوی معترضین نیز مخابره شده است.

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در تازه ترین پیام توئیتری خود خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشت: «خطاب به رهبران ایران – معترضان را نکشید. هزاران نفر در حال حاضر توسط شما کشته یا زندانی شده اند».

دونالد ترامپ در ادامه گفته که «جهان نظارهگر است. مهمتر از همه، ایالات متحده آمریکا نظارهگر است. اینترنت خود را دوباره باز کنید و بگذارید خبرنگاران آزادانه کار کنند! دست از کشتن مردم بزرگ ایران بردارید!»

امروز همچنین فرمانده کل سپاه پاسداران که به مجلس شورای اسلامی رفته بود تا درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی به نمایندگان مجلس توضیحاتی بدهد با اذعان به «خطای انسانی» و اصابت موشک به هواپیمای مسافربری خطاب به شهروندان خشمگین و داغدار گفت که «جبران میکنیم» هرچند که فرمانده جنگ طلب سپاه «جبران» را با جنگیدن علیه آمریکا معنا کرد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۰