فتواهای خطرناک و ویرانگر “الغرياني” و گرم کردن تنور جنگ در لیبی

در گرماگرم تلاش‌های بین المللی برای کم کردن تنازعات بین گروه های درگیر در لیبی و برقراری آتش بس بین آنها، جنبش اسلامی لیبی از طریق اشخاص تاثیرگذار خود جنگ علیه ارتش ملی لیبی را رهبری می کند و فتواهای مذهبی نیز در جهت برافروختن بیشتر آتش جنگ بین گروه ها صادر می‌شود.

اخیرا اینگونه پشتیبانی ها از جنگ به سرحد بسیار خطرناکی رسیده است. چند روز پیش صادق الغریانی مفتی برکنار شده لیبی در محل سکونت خود در شهر استانبول در فتوایی از وزیر تعلیم و تربیت دولت السراج درخواست کرد که تمامی مدارس را در طرابلس پایتخت لیبی تعطیل کرده و دانش آموزان را به جبهه های جنگ علیه ارتش خلیفه الحفتر اعزام کند.
در این میان عسام التاجوری حقوقدان و فعال حقوق مدنی بر این باور است که گفتمان تندروهای دینی یکی از سرچشمه های افزایش تنفر و کینه در لیبی است که متاسفانه اسلام سیاسی آن را دنبال می کند. وی همچنین اشاره کرد که هدف این گفتمان مقابله با گروه های رقیب از طریق تکفیری خواندن، یا تهمت خارج شدن از راه و روش اسلامی است به نحوی که جامعه را به دو بخش حاشیه نشین و روستایی و بخش دیگر شهرنشین تقسیم کرده است.

این حقوقدان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که، اولین کسی که این گفتمان تندروانه را برافروخت یکی از سرکردگان گروه انصار الشریعت بود به نام سالم جابرو و همچنن مفتی از کار برکنار شده لیبی صادق الغریانی، که از وی پیروی کرد و منبرهای هم آواز اخوان المسلمین و هم‌پیمانان القاعده از سخنان آنها بعنوان وسیله نفرت پراکنی در تبلیغات و رسانه ها استفاده کردند.
التاجوری در ادامه گفت صدور این فتوا وسیله ای ترسناک و ویرانگر و مانعی بزرگ در راه تلاش‌های بازسازی است، تا حدی که اعزام کودکان و نوجوانان به جنگ را تبلیغ می کند و این موضوع در تعارض کامل با کنوانسیون‌های بین المللی در خصوص عدم استفاده از کودکان در جنگ است.
سهولت صدور این فتاوی و گسترش اعزام کودکان به جبهه های جنگ نتیجه سیاست عدم مجازات و پاسخگویی این گونه اعمال در منطقه و جهان است.

گفتمانی در خدمت سیاست ترکیه
در این خصوص علی التکبالی نماینده پارلمان لیبی بر این باور است که مردم لیبی ابتدا به مردان دینی امید خیر و سعادت داشتند، مخصوصا اینکه آنها هنگام حضور بر صحفه تلویزیون نقشی دیگری در عمیق تر نشدن مشکلات ایفا کردند. تا اینکه اخیرا نفاق و دورویی چندین تن از آنها آشکار شد، هنگامی که آنها شروع به مداخله سیاسی کرده و گروه ها را بر علیه یکدیگر شوراندند و از آن‌زمان اعتبار آنها به زیر سوال رفته و نامشان مترادف با تشویق به کشتن و سر بریدن رقیبان و برافروختن فتنه و نفاق در بین مردم و برهم زدن نظام اجتماعی لیبی شده است. تا بحدی که با نفاق و فتوا کشور را به نیروهای خارجی تسلیم کردند و موجب شدند تا نیروهای بیگانه از طریق مزدوران سوریه ای لیبی را اشغال کنند.
این نماینده پارلمان در میانه مصاحبه خود با شبکه العربیه اعلام کرد که سرچشمه این فتواهای دینی تندروانه گروه اخوان المسملین است که از سوی ترکیه و قطر پشتیبانی شده و هدف از آن راضی نگاه داشتن گروه های مسلح و پوشش اسلامی دادن به انجام درنده خویی و خشونت در برابر ارتش ملی لیبی است که هدف نهایی آن خدمت به پروژه اشغال لیبی از سوی ترکیه می باشد.

منبع: سایت کردی شار پرس (از اقلیم کردستان عراق)، ۳ فوریه ۲۰۲۰
ترجمه از زبان کردی توسط خبرگاه