“سیمرغ” ماهواره «ظفر» را به مدار زمین نرساند. سیمرغ و ظفر در اطراف زاهدان سقوط کردند

با سقوط ماهواره بر «سیمرغ» و ماهواره «ظفر»، سومین تلاش حکومت اسلامی در یک سال اخیر برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین به شکست انجامید.

ماهواره ظفر پس از تبلیغات زیاد و چند روز تاخیر، بعداز ظهر یکشنبه از سکوی ایستگاه فضایی “مام خمینی پرتاب شد. اما دقایقی بعد اعلام شد که ماهواره‌بر سیمرغ به سرعت کافی نرسید و در نتیجه آن ظفر نیز در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار نگرفت.

اجرای این پروژه در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، قرار بود اقتدار و ایستادگی جمهوری اسلامی را به تصویر بکشد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که تبلیغات زیادی در این زمینه انجام داده بود، پس از سقوط سیمرغ و ظفر گفت، موفق نشده اما خوشحال است و شانس ظفر ۲ را در خردادماه امتحان خواهد کرد.

احمد حسینی، سخنگوی برنامه هوافضای وزارت دفاع نیز گفته اقدامات لازم برای پرتاب موفق ماهواره بعدی انجام خواهد شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نقص در موتور سیمرغ، دلیل ناموفق بودن پرتاب ماهواره ظفر بوده است.

به نظر می‌رسد سیمرغ و ظفر در اطراف زاهدان سقوط کرده اند. یکشنبه شب مردم محلی در منطقه سرجنگل و چاه احمد زاهدان شنیده شدن صداهای مهیب و مشاهده نور در آسمان را گزارش کردند که به گفته محمدهادی مرعشی، احتمال می‌رود مربوط به قطعات جداشده از ماهواره ظفر باشد. معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت:« در حال بررسی هستیم. اما احتمالا این قطعات ماهواره بوده که در منطقه ای بدون سکنه در حومه زاهدان سقوط کرده است.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد، تدبیری برای احتمال شکست این پروژه و سقوط قطعات در مسیر حرکت اندیشیده نشده است. این احتمال وجود داشت که این قطعات به منطقه مسکونی برخورد کرده و یک ماه پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر، تعداد دیگری از شهروندان آسیب ببینند یا به اموال آنها خسارت وارد شود.

این نخستین باری نیست که پروژه‌هایی از این دست، شکست می‌خورد. در یک سال گذشته پرتاب دو ماهواره «پیام» و «دوستی» موفقیت آمیز نبود. در تابستان امسال نیز در سکوی پرتاب ایستگاه فضایی امام خمینی یک انفجار رخ داد. در سال‌های قبل نیز نمونه های دیگری از ناموفق بودن پروژه های فضایی حکومت ایران به ثبت رسید.

البته پروژه‌های فضایی در دیگر کشورها نیز همیشته موفقیت آمیز نیست. جهرمی در توییتر خود به سابقه شکست پروژه های علمی در ایالات متحده اشاره و تاکید کرده است که ایران غیرقابل توقف است.

این در حالی است که این فعالیت‌ها و برنامه های موشکی ایران بنا بر ادعای ایالات متحده ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

آمریکا ادعا میکند که موشک‌های دوربرد رژیم ایران می‌توانند قابلیت حمل سلاح کشتار جمعی را داشته باشند. اخیر بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز ادعای مشابهی را در این مورد مطرح کرده و در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل نگرانی خود را اعلام کرده‌اند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۹ فوریه ۲۰۲۰