فرار ۸۰۰ هزار نفر سوری در پی حملات نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی نیروهای روسیه به ادلب

سخنگوی سازمان ملل می‌گوید در پی حملات نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی نیروهای روسی به ادلب، ۸۰۰ هزار نفر از اول دسامبر پارسال (دو و نیم ماه گذشته) از این منطقه فرار کرده‌اند که بسیاری از آنها زنان و کودکان بوده‌اند.

همزمان گزارش‌هایی از سقوط دومین هلیکوپتر ارتش سوریه طی یک هفته با آتش شورشیان منتشر شده است.

«دیوید سوانسون»، سخنگوی سازمان ملل در امور سوریه روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت، انتظار می‌رود هزاران نفر دیگر نیز از منطقه ادلب فرار کنند و به مرزهای ترکیه بروند.

به گفته مقامات ترکیه، هم‌اکنون ۱۴۰ هزار نفر در حال ترک ادلب هستند تا به صدها هزار نفری که طی دو ماه گذشته به مرزهای ترکیه پناه آورده‌اند، ملحق شوند. رویترز می‌نویسد نیروهای بشار اسد با پشتیبانی حملات هوایی روسیه و نیروهای مورد حمایت ایران از اول دسامبر حملات سنگینی به شهرها و روستاهای ادلب و مناطق اطراف آغاز کرده‌اند.

دیوید سوانسون افزوده که موج فرار مردم از منطقه، چه با خودروها و چه با پای پیاده ادامه دارد و به رغم سرمای شدید، مردم بیشتر شب‌ها از منطقه فرار می‌کنند تا دیده نشوند و مورد هدف قرار نگیرند.

وی هشدار داد که منطقه در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد. هم‌اکنون سه میلیون نفر در شهر ادلب که زیر بمباران شدید است، سکونت دارند. نیروهای شورشی هنوز هم زیر حملات سنگین هوایی و پیشروی ارتش سوریه مقاومت می‌کنند.

در این حال گزارش‌ها حاکی است که شورشیان روز جمعه یک هلیکوپتر ارتش سوریه را سرنگون کرده‌اند. چند روز پیش نیز شورشیان یک هلیکوپتر ارتش بشار اسد را هدف قرار داده بودند.

سپتامبر ۲۰۱۸ ترکیه و روسیه توافق کردند که جنگ در منطقه ادلب متوقف شود، اما از آن زمان تاکنون ۱۸۰۰ غیرنظامی در حمله در درگیری های این شهر کشته شده اند.

در حال حاضر ترکیه میزبان ۳.۷ میلیون مهاجر سوری است و به بزرگترین پناهگاه مهاجران جهان تبدیل شده است.

منابع ترکیه گزارش داده‌اند که مولود چاوش‌اوغلو وزیرخارجه این کشور روز شنبه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با همتای روسی خود دیدار و درباره بحران ادلب مذاکره خواهد کرد.

هر دو کشور همدیگر را به عدم پایبندی به توافق آتش‌بس سپتامبر ۲۰۱۸ متهم می‌کنند.

گزارش‌ها همچنین از ارسال خودروهای زرهی و نیروهای نظامی بیشتر ترکیه به مناطق بحرانی حکایت دارد.

طی هفته گذشته نیروهای بشار اسد به چندین پست دیدبانی و گشت‌زنی ترکیه در ادلب حمله کردند و ترکیه هم می‌گوید به تلافی کشته شدن چندین نیروی نظامی‌اش، ده‌ها نیروی ارتش سوریه را مورد هدف قرار داده و کشته است.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۰