احتمال تعویق المپیک ۲۰۲۰ ژاپن در سایه کرونا

گسترش ویروس کرونا، بازی‌های المپیک امسال در ژاپن را با اما و اگرهایی مواجه کرده است. از یک طرف وزیر المپیک ژاپن می‌گوید هزینه‌های زیادی برای برگزاری انجام شده و از طرفی رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، با کمی تردید ولی مصممانه، اصرار دارد که جدول زمان‌بندی رعایت شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از سیکو هاشیموتو، وزیر المپیک ژاپن، امروز سه شنبه ۱۳ اسفند ( سوم مارس) گزارش کرد که به دلیل ترس از شیوع ویروس جدید کرونا احتمال دارد المپیک ۲۰۲۰ توکیو سر وقت برگزار نشود و به تعویق بیافتد.

خانم هاشیموتو گفت که ژاپن شاید بتواند بازی‌های المپیک را به جای تابستان، در اواخر سال ۲۰۲۰ میزبانی و برگزار کند. مسابقات المپیک قرار است از ۲۴ ژوئیه تا ۹ اوت برگزار شود.

هاشیموتو که در مجلس ژاپن به سئوال‌های برخی نمایندگان پاسخ می‌داد، مشکل را “قرارداد توکیو با کمیته بین‌المللی المپیک” دانست که بر اساس آن مسابقه‌های المپیک باید طبق جدول در تابستان امسال برگزار شود.

اما در این قرارداد یک “بند” وجود دارد که طبق آن ژاپن می‌تواند زمان بازی‌های المپیک توکیو را به زمستان ۲۰۲۰ موکول کند. خبرگزاری فاکس اسپورت در این باره نوشت که این بند از قرارداد به گفته خانم هاشیموتو می‌تواند مجوز تعویق مسابقات باشد. با این حال او گفته که وزارت المپیک ژاپن “تلاش” می‌کند این بازی‌ها طبق موعد مقرر انجام شود.

تعویق یا لغو المپیک ۲۰۲۰ برای ژاپن هزینه‌های گزافی دارد. دولت ژاپن برای آماده‌سازی میزبانی از این رقابت‌ها بیش از ۱۲ و نیم میلیارد دلار هزینه کرده است.

در انتظار تصمیم نهایی

اجازه تعویق یا لغو بازیهای المپیک فقط با کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به ریاست توماس باخ است. رویترز در گزارش خود به نقل از آقای باخ نوشت که این سازمان برای برگزاری سر وقت بازی‌ها “جدی و متعهد” است اما مسئولان تلاش می‌کنند تا تاخیری در کار نباشد.

کمیته بین‌المللی المپیک هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده است. اما احتمال می‌رود زور ویروس کرونا بر تصمیم‌های قاطع این کمیته بچربد، همانطور که شیوع این ویروس تاکنون باعث لغو یا تاخیر در برگزاری تعدادی از مسابقات ورزشی از جمله مسابقه‌های قهرمانی جهان دو و میدانی داخل سالن و گراندپری چین شد که قرار بود ۱۹ آوریل برگزار شود.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا تا کنون دامن بیش از ۶۰ کشور را گرفته و بیش از ۳۰۰۰ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جانشان را از دست داده‌اند.

مسابقه‌های کم‌تماشاگر و بی‌تشویق

ژاپن به عنوان یکی از کشورهای درگیر ویروس کرونا، در روزهای اخیر تجربه برگزاری مسابقه‌های بی‌تشویق و کم‌تماشاگر را به نام خود ثبت کرده است. ژاپن نیوز، در گزارشی از تماشاگران ماسک‌زده‌ای نوشته که دونده‌های نخبه ماراتن را از زیر لایه‌های ماسک صورت با صدایی خفه تشویق می‌کنند. این مسابقه امسال در سایه کرونا چندان دندان‌گیر برگزار نشد و بر عکس سال گذشته که ۳۸ هزار شرکت‌کننده غیرحرفه‌ای داشت، امسال “چند صد ورزشکار حرفه‌ای” آماده دویدن شده بودند.

نگاه گزارش‌گر ژاپن نیوز می‌چرخد و به ورزشگاهی می‌رسد که ضربه چوب بیسبال به توپ می‌خورد و صدایی در ورزشگاه خالی از تماشاگر، طنین‌انداز می‌شود. ایسنا در مطلب ترجمه خود نوشته که تیم‌های حرفه‌ای بیسبال ژاپن برای نخستین بار و پس از تعطیلی همه مدارس ژاپن به دلیل کرونا، پشت درهای بسته وارد زمین شدند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ مارس ۲۰۲۰