وزیر دفاع آمریکا: روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ١٠ روز دیگر آغاز می‌شود

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا ١٠ روز دیگر آغاز می شود. این درحالی است که طالبان اعلام کرده‌اند به حملات خود علیه نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهند. روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بر اساس توافق صلح امضاشده آمریکا با طالبان در دوحه، انجام می‌گیرد.

مارک اسپر، این موضوع را روز دوشنبه ١٢ اسفند/ ٢ مارس در یک نشست خبری اعلام کرد. وی تصریح کرد بر اساس توافقنامه امضاشده با طالبان، خروج نیروهای این کشور از افغانستان باید تا ١٠ روز دیگر آغاز میشود.
وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که این اقدام نشانگر حسن‌نیت آمریکا در باره اجرای توافق صلح امضاشده با طالبان است.

آمریکا هم اکنون حدود ۱٣٠٠٠ سرباز در افغانستان دارد که بر اساس توافقنامه صلح با طالبان، در جریان ١۳۵روز، شمار این سربازان به ۸۶۰۰ سرباز کاهش خواهد یافت. اسپر گفت که «در وهله نخست شمار نیروهایمان را به ۸۶۰۰ کاهش خواهیم داد و سپس وضعیت را ارزیابی کرده و خواهیم دید که آیا همه طرف‌ها به تعهداتشان عمل می‌کنند یا نه؟»

آمریکا و طالبان روز شنبه گذشته یک توافقنامه صلح را در شهر دوحه قطر امضا کردند که بر اساس آن، نیروهای آمریکایی در مدت ۱۴ ماه افغانستان را ترک می کنند.
خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، یکی از اهداف مهم دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی است. رسیدن به توافق با طالبان برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان می‌تواند موقعیت آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال را تقویت کند.

گروه طالبان، شب گذشته (دوشنبه ١٢ اسفند/ ٢ مارس) از پایان کاهش خشونت‌ها در افغانستان خبر داد و گفته است که عملیات نظامی علیه نیروهای افغانستان را ازسر می‌گیرد، اما نیروهای آمریکایی و ناتو مورد حمله قرار نخواهند گرفت.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳ مارس ۲۰۲۰