اقتصاد جهانی به آستانه خطرناک رکود نزدیک می‌شود

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OCDE) در تازه ترین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ با کندی شدید روند رشد روبرو خواهد شد. این نهاد مالی و اقتصادی بین المللی ضمن هشدار درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی، پیش بینی خود برای تولید ناخالص داخلی جهان را کاهش داد و در همان حال اعلام کرد دامنه و گستره کاهش رشد اقتصادی جهانی نا معلوم است. این سازمان در گزارش اخیر خود وضعیت رشد اقتصادی در جهان را در سایه تهدید ویروس کرونا در سه سناریو بررسی کرده است. اگر سناریو خوش بینانه را کنار بگذاریم، بر اساس دو سناریو دیگر این نهاد، اقتصاد جهان در هفته های آینده عملاً وارد رکود می شود. اما، شدت و ضعف رکود اقتصادی در جهان به دنیا گیر شدن محدود و یا گسترده ویروس کرونا بستگی خواهد داشت.

مجله اقتصادی این هفته به موضوع تأثیرات گسترش ویروس کرونا، بر رشد اقتصادی جهان اختصاص دارد و دکتر مهرداد عمادی، اقتصاددان و مشاور بین المللی در امور مالی میهمان این مجله است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سناریو «خوش بینانه» خود پیش بینی می کند اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ با کاهش نیم درصدی در مقایسه با پیش بینی قبلی این نهاد به ۴‚۲ درصد کاهش خواهد یافت. با این وجود، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرده است که کاهش بسیار زیادتر رشد اقتصاد جهان امکان پذیر است. این پیش بینی جدید، پایین ترین شاخص رشد اقتصادی جهان از زمان بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی است.
در پیش بینی خوش بینانه این سازمان، فرض بر این است که شیوع ویروس کرونا امسال کاهش می یابد و اپیدمی ویروس کرونا در اروپا و آمریکای شمالی تأثیراتی را که در چین دارد، نخواهد داشت.
در سناریویی که این ویروس، اروپا و آمریکای شمالی را نیز فرا گیرد و کشورهای این مناطق جهان ناگزیر از اجرای موازین شدید محدودکننده برای تحرکات شهروندان شوند، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می کند که رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ در محدوده ۵‚١ درصد سقوط خواهد کرد. این نهاد مالی بین المللی در سناریوی سوم خود، پیش‌بینی می کند در صورتی که ویروس کرونا در آفریقا، آمریکای لاتین و هند گسترش یابد، شرایط باز هم بدتر خواهد شد و سقوط رشد اقتصاد جهانی می تواند بسیار بیشتر باشد.

در تازه ترین گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی آمده است که آهنگ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰١۹ به کندی گرائید، به ویژه این رشد در سه ماه آخر سال ضعیف بود. با توجه به این نقطهِ آغازِ بد، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام كرده است كه تولید ناخالص جهانی، ممكن است در سه ماه اول امسال (سال ۲۰۲۰) سقوط كند كه این موضوع اقتصاد جهان را در معرض ركود قرار می دهد.

با این حال، این سازمان مالی و تحقیقاتی بین المللی پیش‌بینی کرده است که اگر همه گیری ویروس کرونا در ماه‌های آینده مهار شود، جهان در سال ۲۰۲١ می‌تواند رشد اقتصادی خود را بازیابد، اما این بهبود سریع نخواهد بود و بخشی از تولید از دست رفته، هیچ‌گاه بازیابی نمی‌شود.

همانگونه که لورنس بون، اقتصاددان ارشد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می گوید: «سقوط رشد اقتصادی مانند فردی نیست که [در آب] شیرجه می‌زند و به سرعت به سطح آب باز می‌گردد».

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در گزارش تازه خود و در چهارچوب سناریو «خوش بینانه»، تولید ناخالص داخلی چین را در سال ۲۰۲۰ فقط ۹‚۴ درصد پیش‌بینی می کند که در مقایسه با پیش‌بینی اولیه این کشور در نوامبر گذشته یک کاهشی ۸‚۰ درصدی خواهد داشت.
با این حال، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می کند که اقتصاد چین در سال ۲۰۲١ روند رشد اقتصادی بهینه را بازخواهد یافت و رشد اقتصادی این کشور به ۴‚۶ درصد افزایش خواهد یافت.
این سازمان پیش تر رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲١ را ۵‚۵ درصد پیش بینی کرده بود.

با توجه به اینکه در عرف اقتصادی یک رشد اقتصادی جهانی کمتر از ۲ در صد مترادف با رکود است و در پیش بینی اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به غیر از سناریو «خوش بینانه»، در ۲ سناریو دیگر، رشد اقتصادی جهان ۵‚١درصد و یا بسیار کمتر خواهد بود، آیا اقتصاد جهانی در هفته‌های آینده عملاً وارد رکود خواهد شد؟

مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز هشدار می دهد که گستره سقوط بورس بسیار بیشتر از آن چیزی است که هفته گذشته شاهد آن بودیم، شاخص “اس اند پی۵۰۰” هفته گذشته ١۴درصد سقوط کرد و این بدترین عملکرد هفتگی و افت ارزش از زمان بحران بزرگ مالی و اقتصادی سال ۲۰۰۸ تا کنون، بوده است.

شاخص “داو جونز” نیز هفته گذشته بیشترین افت را از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تجریه کرده است.
مارک زندی اعتقاد دارد که بانک مرکزی آمریکا دیگر نمی تواند با گسترش تسهیلات مالی و پولی بحران آینده بورس را مهار کند. او می گوید این بانک تا کنون تمامی کارت‌های خود را بازی کرده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳ مارس ۲۰۲۰