سودای نسرین: یک درد مشترک؟

رمان «سودای نسرین» سومین کتاب ناهید کشاورز درباره پیامدهای انقلاب بهمن در زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان ایرانی را انتشارات فروغ در شهر کلن آلمان منتشر کرده. کانون «ره‌آورد» در آخن مدتی پیش جلسه‌ای را با حضور رضا کاظم‌زاده، روانشناس ایرانی به داستان‌خوانی ناهید کشاورز اختصاص داد.

ناهید کشاورز فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری، از ۳۰ سال پیش تاکنون ساکن آلمان است و بیش از ۲۰ سال است که به عنوان مشاور پناهندگان و خارجیان مشغول کار است. در آلمان دوره روان‌درمانی را گذرانده و در همین زمینه هم کار می‌کند.

از او نوشته‌های زیادی در زمینه موضوع زنان و مهاجرت منتشر شده. کتاب «کافه پناهنده‌ها» مجموعه‌ای از ۱۸ داستان کوتاه اوست که ژانویه ۲۰۱۶ در کلن و توسط نشر فروغ به چاپ رسید و به چاپ دوم هم رسید. «سودای نسرین»، تازه‌ترین کتاب ناهید کشاورز در ۱۷۸صفحه با طرح جلدی از همایون فاتح در هر فصل به زندگی یک شخصیت توجه دارد: نسرین، توماس، برکه، هایده، یاسی، مینا و … زندگی این شخصیت‌ها تحت تأثیر انقلاب ایران بوده است. به یک معنا: انقلاب و البته زندگی در غربت درد مشترک همه آنهاست.

ناهید کشاورز خود درباره این داستان گفته است:

«من در سودای نسرین می‌خواستم تأثیر انقلاب و جنگ بر زندگی شخصیت‌های کتابم را تعریف کنم. آدم‌هایی که بیشتر آنها خواهان آن نبودند یا به طور مستقیم در آن دخیل نبودند اما زندگی‌شان کاملاً تغییر کرد و آرزوهایشان برباد رفت. آدم‌هایی که به ناچار ایران را ترک کردند و چون فرصت خداحافظی از همه‌ی آنچه را که به آنها تعلق داشت پیدا نکردند، نتوانستند در مهاجرت و تبعید هم آرام گیرند و همواره به دنبال گمشدهای در زندگی خود هستند بی آنکه امکانی برای رسیدن به آن باشد. گمشدهای که جایی در زمانی نامعلوم از بین رفته یا به چیز دیگری بدل شده است. من دلم می‌خواهد که خواننده با من به دنبال یافتن پاسخ به پرسش‌هایی باشد که در هر فصلی از کتاب مطرح می‌شود و پاسخش در فصل بعدی است اما دلم می‌خواهد که او تا رسیدن به فصل بعد با من همفکری کند و برای خودش پاسخی بیابد. سودای نسرین داستان عشق، حسرت، دلتنگی، سردرگمی و رنج آدم‌هاست و پلی است میان زندگی در مهاجرت و ایران.»

کانون ره‌آورد آخن (در غرب آلمان) از ناهید کشاورز دعوت کرده بود، بخشی از این کتاب را برای علاقمندان بخواند. اجرای این برنامه به‌عهده رضا کاظم‌زاده، روانشناس بود و در آن ضمن اشاره به جنبه‌های مختلف رمان «سودای نسرین»، از جمله شخصیت پردازی و ساختار آن، به وجوه‌ی از ادبیات به‌شکل عمومی نیز پرداخته شد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱‍۳ اسفنذ ۱۳۹۸