یونیسف در آغاز دهمین سال جنگ سوریه: کودکان را دریابید!

از زمانی که جنگ داخلی سوریه ۹ سال پیش شروع شد، حدود ۹ هزار کودک کشته یا زخمی شده‌اند. در شرایط قهر و خشونت کودکان بی‌دفاع اولین قربانیان هستند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در آغاز دهمین سال بحران سوریه گزارشی درباره وضعیت کودکان در این بحران ماتم‌خیز ارائه داده است.

هنریتا فور، مدیر اجرایی این نهاد وابسته به سازمان ملل، که هفته گذشته از سوریه دیدار کرده، وضعیت کودکان در این کشور جنگ‌زده را “شرم‌آور” ارزیابی می‌کند.

به گفته خانم فور: «جنگ داخلی در شرایطی وارد دهمین سال می‌شود که میلیون‌ها کودک سوری در محاصره جنگ و خون و مرگ و نکبت وارد دومین دهه زندگی خود می‌شوند».

بنا به آمار سازمان ملل، از آغاز جنگ در مارس ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۹ هزار کودک کشته یا زخمی شده‌اند. در همین برهه پنج هزار کودک بالای هفت سال سلاح به دست گرفته و در کنار بزرگ‌سالان وارد معرکه جنگ شده‌اند.

در سوریه از آغاز جنگ حدود هزار بنیاد آموزشی و درمانی نابود شده است. طرف‌های درگیر بدون توجه به هشدارهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر، همچنان مدارس و بیمارستان‌ها را هدف حمله قرار می‌دهند.

در سراسر سوریه از هر پنج مدرسه، دو مدرسه غیرقابل استفاده است. بسیاری از مدارس تخریب شده، منزل آوارگان گشته و یا به اشغال قوای نظامی در آمده‌اند.

بنا به آمار یونیسف، بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کودک سوری، در داخل کشور یا در کشورهای همسایه، از سوادآموزی و آموزش محروم هستند.

سازمان ملل هشدار می‌دهد که در ماه‌های اخیر ساکنان غیرنظامی به ویژه در استان ادلب از دو سو زیر حملاتی بی‌رحمانه قرار گرفته و عملا به محاصره افتاده‌اند: هم از سوی ارتش ترکیه و همدستان آن و هم از سوی نیروهای دولتی سوریه.

در دور تازه درگیری‌هایی که از اول دسامبر شروع شد، بیش از ۹۶۰ هزار نفر آواره شدند، شامل ۵۷۵ هزار بچه.

از آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون نزدیک به پنج میلیون کودک به دنیا آمده‌اند. در شرایط نابسامان کنونی آنها به میلیون‌ها کودکی افزوده می‌شوند که در فقر و نکبت و بی‌پناهی رنج می‌کشند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ مارس ۲۰۲۰