بنی گانتس مامور تشکیل کابینه اسرائیل شد

روون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، امروز دوشنبه ۲۶ اسفند (۱۶ مارس) به شکل رسمی به بنی گانتس برای تشکیل دولت آینده اسرائيل مأموریت داد. پیش از این رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان را به دست آورده بود.

با این که جریان راست و محافظه‌کار حزب لیکود در انتخابات گذشته (دوم مارس) بیشترین آرا را کسب کرده بود، اما نتوانست دولت تشکیل دهد و در اسرائیل وضعیت بحرانی ادامه یافت. حتی در سومین انتخابات در عرض یک سال نیز نه جبهه راست مذهبی نتانیاهو توانست اکثریت را کسب کند و نه اتحاد نیروهای میانه‌رو به رهبری بنی گانتس.

حزب لیکود با ۳۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان همچنان قوی‌ترین نیروی کشور است، اما برای تشکیل دولت به ۶۱ کرسی نیاز دارد که نتوانست به آن برسد.

با این که نیروهای جبهه آبی – سفید تنها به ۳۳ کرسی رسیدند، اما دیروز یک‌شنبه گانتس حمایت ۶۱ نماینده را به دست آورد که از او برای تشکیل کابینه حمایت می‌کنند.

پیروزی متزلزل بنی گانتس:
موفقیت بنی گانتس قطعی نیست، زیرا این فرمانده پیشین ارتش از تشکیل ائتلاف با لیست متحد نمایندگان عرب خودداری می‌کند. در مقابل آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین، با گرایش راست افراطی حمایت خود را از بنی گانتس اعلام کرده است.

بنیامین نتانیاهو حمایت خود را از تشکیل یک دولت اضطراری به رهبری اتحاد آبی – سفید ابراز کرد. او انگیزه این موضع تازه را گسترش ویروس کرونا دانست. دولت باید دست‌کم برای شش ماه در قدرت بماند و پست‌های وزارتی به تساوی میان احزاب و نیروهای سیاسی تقسیم شوند.

بنی گانتس آمادگی خود را برای تشکیل دولت اضطراری ابراز کرده، اما گفته است که به صداقت نتانیاهو تردید دارد. او تا کنون به علت اتهام‌های فساد علیه نتانیاهو حاضر نشده در ائتلافی با حزب لیکود شرکت کند.

دادگاهی که قرار بود فردا سه‌شنبه برای رسیدگی به اتهامات نتانیاهو تشکیل شود، به علت گسترش بحران کرونا دو ماه به تعویق افتاد.

نتانیاهو که بار اول از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ میلادی در قدرت بود، از سال ۲۰۰۹ تا امروز همچنان نخست‌وزیر اسرائيل است، هرچند از یک سال پیش در رأس یک دولت موقت قرار دارد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۶ مارس ۲۰۲۰