حکم ۴۲ سال حبس برای هفت فعال مدنی

هفت فعال مدنی که زمستان سال ۹۶ دستگیر شده بودند، به حکم دادگاه تجدیدنظر استان تهران درمجموع به ۴۲ سال حبس قطعی محکوم شده‌اند. اتهام مشترک آنها “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” است.

سعید اقبالی، بهنام موسیوند، شقایق محکی، مژگان لعلی، سعید سیفی جهان، شیما بابایی و داریوش زند، هر یک به حکم شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، هر یک از این کنش‌گران به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور” به پنج سال حبس و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال زندان محکوم شده‌اند و طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد (پنج سال حبس) در خصوص آنها قابل اجرا خواهد بود.

شیما بابایی در توییتر نوشته است: «در رای دادگاه قید شده که قصد برهم زدن نظم و امنیت کشور در دهه فجر را داشتیم و این را به پشتوانه گروهک ضدانقلاب انجام دادیم. من و همسرم داریوش زند فعال مستقل بودیم و وابستگی به هیچ حزب و گروهی نداشتیم حتی تعدادی از ما پیش از بازداشت یکدیگر را نمی‌شناختیم.»

دستگیری این عده ۱۲ بهمن ۹۶ صورت گرفت و آنها اسفند ماه به طور موقت و تا زمان برگزاری دادگاه با وثیقه‌های ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی آن زمان اعلام کرد که این دستگیری “یک عملیات سراسری از سوی نیروهای امنیتی” بود. دستگیری سعید اقبالی در کرمانشاه، شیما بابایی و داریوش زند در بهبهان، و سایرین در تهران انجام گرفت. سعید اقبالی در بهمن ۹۵ نیز به همراه گلرخ ابراهیمی، همسر آرش صادقی، دستگیر شده بود.

هرانا می‌نویسد، شماری از محکوم شدگان از ایران خارج شده‌اند و مشخص نیست رسیدگی‌ها در غیاب متهمان چگونه بوده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ مارس ۲۰۲۰