حوثی‌ها چهار روزنامه‌نگار را به مرگ محکوم کردند

به گفته عبدالمجید صبرا وکیل چهار روزنامه‌نگار که متهم به جاسوسی بودند، دادگاه تحت ریاست شورشی‌های حوثی در یمن برای آنها حکم اعدام صادر کرده است.

این چهار نفر جزو ده روزنامه‌نگاری هستند که در زندان شورشیان تحت حمایت ایران به سر می‌بردند. به گفته صبرا اتهام آنها «همکاری با دشمن» یعنی ائتلاف تحت رهبری عربستان است که از سال ۲۰۱۵ با حوثی‌ها در جنگ بوده‌اند.

عفو بین‌الملل، سال گذشته این اتهام را «ناروا» خواند و آن را محکوم کرد. به گفته این گروه حقوق‌بشری این خبرنگاران را در زندان شکنجه کرده‌اند، تشنه نگه داشته‌اند و وادار کرده‌اند که به مدت چندین ساعت بلوک‌های سیمانی را بالای سرشان نگه دارند.

به گفته این وکیل، حوثی‌ها از حضور وکلای مدافع در محاکمه جلوگیری کرده اند. البته این روزنامه‌نگاران از حق درخواست تجدیدنظر برخوردار هستند.

به گفته این وکیل اسامی این چهار نفر محکوم به اعدام عبارت است از عبدالخالق عمران، اکرم الولیدی، حارث حمید و توفیق المنصوری.

او گفت دادگاه در صنعا پایتخت یمن که تحت اختیار شورشیان قرار دارد برای شش روزنامه‌نگار دیگر هم به اتهاماتی مشابه مانند «پخش شایعه و اخبار کذب» حکم محکومیت صادر کرده بود که بعد از سپری شدن مدت حبس‌شان از زندان آزاد شدند.

از این خبرنگاران نه نفر در ژوئن ۲۰۱۵ در حمله به هتلی در صنعا دستگیر شده بودند و نفر دهم نیز در اوت همان سال در خانه‌اش در صنعا دستگیر شده بود.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۲ آوریل ۲۰۲۰